Nyskaping
Tre tips til små- og mellomstore bedrifter
Nylig rapporterte Statistisk Sentralbyrå (SSB) at 98 prosent av virksomhetene i Norge har færre enn 50 ansatte. Små- og mellomstore bedrifter står for mye av veksten i norsk næringsliv, men utfordringene er mange og det kan være vanskelig å være konkurransedyktig ovenfor større, mer etablerte bedrifter.
Merete Jünge, daglig leder i forsikringsselskapet SMB Tjenester AS, skriver i en pressemelding at mange små- og mellomstore bedrifter tar kontakt med dem fordi de er usikre på hvordan de skal spare penger og drifte sin bedrift på best mulig måte.
– Vi ønsker å gi dem bedre forutsetninger for å lykkes. SMB Tjenesters erfaring er at absolutt alle bedrifter, uavhengig av bransje, kan spare tid og penger på gode innkjøp og avtaler, sier Jünge.
Tid er mangelvare
I en hektisk oppstartsfase, eller i en mindre bedrift hvor de ansatte må ta på seg flere hatter, er tid mangelvare. Å drive en bedrift krever full oversikt over alt fra økonomi og innkjøp til forsikringer og pensjonsavtaler, og det er ikke alltid at tiden strekker til for å få oversikt over alt du må ha på plass. Dette kan være grunnen til at 73 prosent av nyetablerte foretak avvikles i løpet av 5 år, noe SSB–undersøkelsen viser. Jünge anbefaler flere tiltak for å øke sjansen for langsiktig suksess.