Uber

Samme dag som Uber skulle noteres her ved New York-børsen, demonstrerte deres egne sjåfører mot arbeidsforholdene sine.

Uber og ut?

Det er ikke alt som skinner som blir til gull. Uber kan være et eksempel på det.

Publisert Sist oppdatert

Tor W Andreassen er professor i innovasjon ved Norges Handelshøyskole og leder av Center for Service Innovation (CSI).

Fra en skyhøy verdivurdering før børslansering, mageplasker Uber ved børsintroduksjon forrige uke. Hva skjedde?

Persontransportselskapet Uber gikk på børs i USA i forrige uke. Det gikk ikke helt som de hadde ønsket. Fra en pre-IPO antatt selskapsverdi på USD 120 milliarder, var faktisk verdi etter en dags trading nede på USD76,5 milliarder.

Uber tapte nesten seks milliarder dollar i verdi i løpet av de fem første timene aksjen var notert. Fallet i aksjepris på 7,62 % på lanseringsdagen gjør at Uber er det selskapet som hittil har hatt det største førstedags-fallet i aksjeverdi i USAs historie.

Jeg har alltid vært skeptisk til måten Uber behandler sine sjåfører

Foto Ubers aksjekursutvikling i løpet av den første dagen på New York-børsen (NYSE).

Den uheldige utviklingen skyldes primært to ting: hendelser i verdensøkonomien og selskapets forretningsmodell. USAs handelskrig med Kina og konflikt med land som Nord Korea, Iran, og Venezuela gjør at en rekke investorer er negative eller avventende. Dow Jones indeksen bar preg av dette ved å være ned 300 poeng på Ubers lanseringstidspunkt. I tillegg hadde konkurrenten Lyft hatt en selskapsverdi som heller ikke gikk som forventet.

Når det gjelder deres forretningsmodell, har jeg alltid vært skeptisk til måten Uber behandler sine sjåfører ved å

a) ikke ansette dem og

b) ta en stadig større del av deres inntekter.

Dette skaper misnøye.

Teorien er klar på dette området: ressurser som er kritisk for selskapets verdiskaping må man beholde internt i selskapet.

Å «kjøpe» sjåførtjenester fra et marked på spot-kontrakter, er med andre ord det motsatte av hva teorien sier. I verste fall kan man skape sjåfører som fungerer som løse kanoner på dekk.

Under mitt siste opphold i San Fransisco i februar brukte jeg Uber mye. Hver gang spurte jeg sjåføren om hva han syntes om selskapet. Svarene var ikke bra for merkevarebyggingen. Ikke overraskende og på en hevnaktig måte, holdt Uber-sjåfører i mange land en demonstrasjon mot selskapet på lanseringsdagen. Slikt skaper ikke god stemning. Når selskapet i tillegg taper penger «big time», blir det vanskelig å skape entusiasme rundt aksjen.

Spørsmålet er nå om investorer ser på Uber som det nye Amazon – som skal tape penger over lengre tid – samtidig som de fortsetter å investere i aksjen.

Mitt råd ville være å finne en annen aksje.

Synspunkt

Skriv til DP Synspunkt


Del dine meninger med ledere og andre ressurspersoner i arbeids- og samfunnsliv? Skriv til DP SYNSPUNKT.

Les alle synspunkt her.


Powered by Labrador CMS