Samfunn
Uber trekker seg ut av Norge – inntil videre
Skyssformidleren Uber tar pause på ubestemt tid for sin viktigste tjeneste i Norge fra slutten av oktober. – Forsøker å presse regjeringen, mener Taxiforbundet.
Selskapet kunngjorde mandag at de setter virksomheten Uber Pop på pause inntil videre.
– Vi ønsker å signalisere at vi ønsker å bli regulert. Det har vi sagt lenge, sier sjef for Uber i Norge, Carl Edvard Endresen, til NTB.
Kunngjøringen kommer like før Samferdselsdepartementet skal svare Eftas overvåkingsorgan ESA om hva Norge vil gjøre med regelverket. Fristen er 27. oktober – tre dager senere trer Uber-pausen i kraft.
ESA krever at Norge endrer løyvesystemet for persontransport fordi dagens ordning er til hinder for fri konkurranse.
– Presser regjeringen
Norges Taxiforbund mener Uber burde blitt stoppet for lenge siden.
– Dette er jo ulovlig virksomhet. Dette er bare et spill for galleriet for å presse regjeringen når de skal gi sitt svar til ESA. At en ulovlig virksomhet skal få lov til å drive et slikt spill, synes jeg er helt uhørt, sier styreleder Øystein Trevland i Norges Taxiforbund til NTB.
Han tror regjeringen vil ha gode argumenter fordi ESA ikke har sagt noe om løyver.
– Løyvene skal jo bestå, og sånn sett kommer det jo aldri til å bli noen åpning for Uber, fastslår Trevland
Har tro på regelendring
I Uber har man tro på at Norge vil følge ESAs anmodning. Om det skjer, og begrensningen på antall løyver fjernes, vil Uber komme tilbake med tjenester som normalt.
Endresen er opptatt av å få fortgang i prosessen, og vedgår at selskapet med pause-meldingen ønsker å understreke alvoret for Samferdselsdepartementet.
Han mener flere ting peker i retning av en regelendring, blant annet at regjeringspartiene i sine program går inn for en oppmyking av løyveordningen og at også mulig samarbeidspartner Venstre har uttalt seg i positive ordelag. Dessuten tviler han på at Norge ønsker å legge seg ut med Efta-domstolen.
– Vi har også klinkende klare anbefalinger fra delingsøkonomiutvalget, som gikk inn for å skrote hele løyveordningen, sier han.
Dialog med skattemyndighetene
Uber har i innspill til Samferdselsdepartementet foreslått flere tiltak for regulering. De ønsker å følge skattemyndighetenes ønsker om automatisk innrapportering av sjåførenes inntekt. Selskapet vil også inngå avtaler med organisasjoner som tilbyr pensjons- og forsikringsordninger for sjåførene. I tillegg ønsker selskapet at sjåførene skal få tildelt kjøreseddel.
– Vi skal passe på forbrukernes sikkerhet, på dem som kjører og på skatteinngang, sier Endresen.
Det er den tradisjonelle Uber-tjenesten med vanlige personbiler som ikke lenger blir tilgjengelig her i landet etter 30. oktober. Den mer eksklusive tjenesten Uber Black, med svarte limousiner, og Uber XXL med kjøretøy med opptil 16 seter, er løyvebasert og blir værende.
Fikk millionbot
Selskapet fikk nylig en bot på 5 millioner kroner for brudd på yrkestransportloven. Politiet i Oslo fant at Uber har operert ulovlig fordi selskapet har drevet persontransport uten nødvendig løyve. Uber nektet å vedta boten, og saken vil dermed bli avgjort i rettsvesenet.
Endresen avviser at boten har noe å gjøre med beslutningen om trekke seg ut.
– Det er ikke noen direkte forbindelse der. Vi mener regelverket er uklart, det er også grunnen til at vi valgte å ikke vedta forelegget, sier han.