Nyskaping
Utleie av brukte ting tar av i Sverige
Svenskene har fått smaken på delingsøkonomi. Ifølge Nordeas forbrukerundersøkelse fra tidligere i år vokser økonomien i landet. I 2016 delte 13 prosent av svenskene varer og tjenester, mens tallet har steget til 17 prosent i år.
Et av selskapene som har som deling som forretningsidé er bedriften Hygglo, som vil at du deler varer du har liggende hjemme, og som ikke blir brukt. Konseptet har også blitt godt mottatt av investorene, som har spyttet inn 7,5 mllioner kroner i bedriften som ble startet for et år siden. Schibsted og stiftelsen Norrsken er blant investorene.
Daglig leder i Hygglo, Ola Degerfors, sier til magasinet entreprenör at gründerne selv testet markedet med en egenfinansiert løsning først:
– Vi merket raskt at det fungerte, og at vi kunne fylle et tomrom i markedet. Per i dag har vi 5000 mulige objekter som folk kan leie på Hygglo. Hver dag blir 10 objekter delt, og antallet øker jevnt og trutt, sier han til magasinet.
Degerfors medgir at idéen ikke er unik, men at både timing og gjennomføring blir avgjørende.
– Timingen var perfekt. Alle tre gründerne var sugne på å starte opp noe nytt. Vår erfaring, kombinert med vår drive og timingen for delingsøkonomien har vært avgjørende for hvordan vi har kunnet vokse på kort tid, sier han til entreprenör.
Hygglo har også fått inn fire business angels. Investorene skal hjelpe til med idéer omkring det å utvikle markedsplassen samt å styre varelageret.