Samfunn

Nye utsettelser for jernbanereformen

Utsetter konkurranseutsettingen

Mens nye jernbaneselskaper blir til øker usikkerheten rundt jernbanens private fremtid.

Publisert Sist oppdatert

Konkurranseutsettingen i regjeringens prestisjeprosjekt, jernbanereformen, blir utsatt.

Det melder samferdeselsminister Ketil Solvik-Olsen tirsdag.

Fra tidligere er det kjent at mange kritiske datoer for innfasingen av private tilbydere på norske skinner, som datoen for utlysning av anbud, er skjøvet til etter stortingsvalget til høsten.

Nå er det klart at tidspunktet for trafikkstart for trafikkpakke sør blir endret til juni 2019.

Samtidig tas det sikte på å sende ut konkurransegrunnlaget til høsten, og at valgt operatør skal få ett års tid til å forberede trafikkstart.

Trenger mer tid

Målet skal være å gi tilbyderne tilstrekkelig med tid til å levere tilbud.

Solvik-Olsen understreker at gjennomføring av konkurranser må planlegges godt for å bli vellykket og at tilbyderne må få rimelig tid til å utvikle sine tilbud.

Samtidig peker han på at den vanskelige situasjonen for NSB som ikke har avklart hva som skal skje med ansattes pensjonsordning, og derfor vanskelig kan levere konkurransedyktige tilbyd, kan være en del av grunnen til utsettelsen.

– I lys av at regjeringen har brukt mer tid på å planlegge godt, blant annet for å sikre likebehandling av togtilbydere og å ivareta forhold ansatte i sektoren har pekt på (pensjonsforhold), ser vi nå at det blir vel knapt med tid til gjennomføring av konkurransen med kontraktsinngåelse i desember i år, slik at trafikkstart kan finne sted i desember 2018. Tidspunkt for trafikkstart endres derfor til juni 2019 for trafikkpakke 1, sier Solvik-Olsen.

Etter planen skal trafikkstart for pakke 2 være i desember 2019.

Regjeringen vil presentere en helhetlig plan for konkurranseutsettingen de kommende årene, i statsbudsjettet for 2018. En fremdriftsplan for trafikkpakkene Sør og Nord vil bli lagt fram senest i statsbudsjettet 2018.

Nye selskaper

I April ble flere av selskapene som etter planen skulle skilles ut fra NSB og Bane NOR overført til Samferdselsdepartementet og gitt nye navn. Dette gjelder Billetteringsselskapet Entur AS, vedlikeholdsselskapet Mantena AS og Norske Tog som skal eie togene.

Opposisjonen på Stortinget har varslet at de ønsker å reversere jernbanereformen dersom de vinner valget.

Powered by Labrador CMS