Helse

ENSOMHETEN KAN BEKJEMPES: Forsker Veerle Garrells peker på at studien gir oss nyttig informasjon om hvordan vi bør sikre at personer med utviklingshemning blir ivaretatt under pandemien, blant annet for å unngå at de skal bli ensomme.

Utviklingshemmede slet mer under koronanedstengningen

Koronanedstengningen ga mer kjedsomhet, isolasjon, stress og angst hos personer med utviklingshemning, viser et forskningsprosjekt fra Nederland.

Publisert Sist oppdatert

I et blogginnlegg på forskning.no skriver førsteamanuensis i spesialpedagogikk ved OsloMet, Veerle Garrels, om den nederlandske intervjustudien.

I studien har forskere intervjuet voksne med utviklingshemning om hvordan de opplevde den første koronanedstengningen i mars. Nedstengningen i Nederland liknet den i Norge: Skoler og arbeidsplasser ble stengt, befolkningen ble oppfordret til å holde seg hjemme, og 1,5-metersregel ble innført.

I intervjuene fortalte de utviklingshemmede særlig om tre utfordringer under nedstengningen:

  1. De savnet sosial kontakt
  2. Hverdagen ble dramatisk endret
  3. De hadde vansker med å forstå smittevernreglene

Ettersom personer med utviklingshemning gjerne har færre sosiale relasjoner enn andre, ble det enda vanskeligere å opprettholde et tilfredsstillende nivå av sosial kontakt, kommer det frem i studien. De snakket med familie og venner over video, men de savnet de fysiske kontakten, og det å kunne gi noen en klem.

Når hverdagsrutiner uteble, slet dessuten informantene med å tilpasse seg en mer monoton hverdag, og de syntes det ble kjedelig å være hjemme hele tiden. De savnet struktur i hverdagen, enten det var å ha en jobb å gå til, eller om de gikk på dagsenter.

Til sist var myndighetenes informasjon om smitteverntiltak vanskelig å forstå for personer med utviklingshemning. Det var både utfordrende for dem å ta innover seg informasjonsmengden, og det var dessuten utfordrende å forstå innholdet i nye og stadige endrede påbud eller anbefalinger.

På samme tid følte de seg ansvarlige både for egen og andres helse, og kombinasjonen av at de hadde vanskeligheter med å ta innover seg informasjonen og at de følte et ansvar for egen og andres helse, førte til mer angst og uro.

Funnene viser at det kan være vanskelig for utviklingshemmede å forstå og å tilpasse seg slike brå endringer i hverdagen, og at det i tillegg kunne være vanskelig for dem å etterleve de nye reglene, skriver Garrell.

Vil forbedre forholdene

I blogginnlegget peker Garrells dessuten på at studien gir oss nyttig informasjon om hvordan vi bør sikre at personer med utviklingshemning blir ivaretatt under pandemien.

Hun skriver at Nasjonalt Kompetansemiljø om Utviklingshemming (NAKU) allerede har utarbeidet lettfattelig informasjon om informasjon om korona og smittevernregler, men at man også bør ha fokus på å tilby personer med utviklingshemming teknisk hjelp til å bruke digitale plattformer, for å sikre at de har mulighet til å ha noe kontakt med venner og familie.

I tillegg peker Garrells på at det også kan legges til rette for at sosial kontakt og vennetreff som kan skje innenfor trygge rammer.

Når arbeidsplass eller skole stenger, er det viktig å få på plass andre tiltak for å skaffe struktur i hverdagen til utviklingshemmede, understreker hun.

Powered by Labrador CMS