Samfunn
Veitransporten kan bli enda mer konkurransedyktig
Mens regjeringens øker satsingen på sjø- og banetransport, skal logistikkselskapet Schenker teste ut megavogntog på 32 meter i Norge.
Siden 90-tallet har det vært et politisk mål at gods som skal fraktes over lengre distanser, i størst mulig grad skal fraktes på sjø eller jernbane.
Men fortsatt transporteres stadig mer gods på veiene.
I SSBs siste oversikt publisert onsdag, går det frem at balitiske lastebiler frakter 21 prosent mer gods i Norge enn for ett år siden. Polske lastebiler har økt med 17 prosent på ett år.
Samtidig har norske lastebiler som frakter over grensen, fraktet 3,4 prosent mindre.
I 2018 refset Riksrevisjonen regjeringen for å ikke nå målet om overføring av gods fra vei til sjø og bane.
Riskrevisjonen la vekt på at myndighetene ikke hadde lykkes med å styrke konkurranseevnen til sjø- og bane-transporten i forhold til lastebilene.
Økte satsingen
Regjeringen foreslo i revidert nasjonalbudsjett for 2019 å bevilge 60 millioner kroner til en støtteordning for overføring av gods til jernbane.
Ordningen er ment som en midlertidig ordning i tre år. Regjeringen bruker over 400 millioner kroner på tiltak for å styrke godstransporten på bane i år.
Tanken er at det skal gi effekt "om noe tid", ifølge en pressemelding fra regjeringen.
32 meters vogntog
Samtidig er det ting som tyder på at lastebiltransporten blir enda mer lønnsom.
Nå lanserer transportelskapet Schenker AS planer om å teste ut vogntog av typen DUO2 med en lengde på 32 meter.
Selskapet stod i sin tid for innføringen av vogntog på 25,25 meter som er blitt ganske vanlige på mange strekninger i dag.
Schenker oppgir at de ønsker å sette megalastebilene inn på strekninger på Østlandet - trolig langs E6 og E18 og på tilførselsveier til aktuelle terminaler hvor det går betydelige godsmengder i dag.
Blir testene vellykket, kan det senere bli aktuelt å sette vogntogene inn på en ferdigutbygd E18 ned mot Agder.
DUO2 har 27 prosent høyere lastekapasitet enn et vogntog på 25,25 meter. De er dobbelt så høyre som en vanlig semitrailer.
Schenker trenger dispensasjon fra Statens Vegvesen for å få gjennomføre testen.
Konkurransedyktige
Ifølge Schenker kan en innføring av DUO2 føre til færre vogntog på veiene.
Forskningsleder ved TØI, Inger Beate Hovi, tror de kan ha rett i det - i hvert fall på kort sikt.
– På den ene siden vil det i starten bli færre biler på veiene, sier hun.
Dersom bilene også bare skal gå på korte strekninger som ikke har et godt alternativ, slik det er med det sentrale Østlandet
Men de større lastebilene vil også være svært konkurransedyktige. Dermed tror hun at dersom de skulle bli tillatt å bruke i overalt, vil det utkonkurrere sjø- og banealternativene enda mer enn i dag. Da kan resultatet faktisk bli flere lastebiler på veiene.