Samfunn
Venstresiden samler seg om Vedums pendlergaranti
Økte fradrag og godtgjørelser for pendlere vil bedre vilkårene for arbeid i distriktene, mener Senterpartiet. Arbeiderpartiet og De Grønne kommer dem i møte.
Dersom Senterpartiet kommer i regjering skal de sørge for å gi pendlere 7.000 kroner mer i skattefradrag i deres første budsjett, lover Senterpartiets leder Trygve Slagsvold Vedum.
Han viser til at den nedre grensen for fradrag for pendlere har økt fra 13.950 kroner til 22.000 kroner de seneste fire årene. Ifølge NTB lover Sp-lederen å kutte dette bunnfradraget til 15.000 i det første budsjettet til en eventuell ny regjering. I tillegg vil partiet øke kilometergodtgjørelsen ytterligere. I statsbudsjettet for 2017 økte sittende regjering disse til 1,56 kroner for reiser inntil 50.000 km (før 1,50 kroner) og til 0,76 kroner for årlig distanse over dette. Senterpartiet vil øke disse til 1,60 kroner.
Vedum mener ifølge nyhetsbyrået at reisefradraget ikke bare «tjener den enkelte, men også samfunnet som helhet, ved at man får utnyttet arbeidskraften i hele landet bedre».
Han får støtte fra sine potensielle regjerings- og samarbeidspartnere i Arbeiderpartiet og Miljøpartiet de Grønne.
– Jeg tror Arbeiderpartiet og Senterpartiet skal bli enige om å redusere skattene for pendlere, sier finanspolitisk talsperson i Ap, Marianne Martinsen til Dagens Perspektiv.
Hun viser til at Arbeiderpartiet stemte mot regjeringens skatteskjerpelse for folk som pendler til jobb, og har selv foreslått å øke pendlerfradraget i sine budsjettforslag.
– Da arbeidsledigheten var på sitt høyeste snakket regjeringen om at folk måtte flytte på seg til der det var arbeid, men samtidig kuttet de pendlerfradraget. Det henger ikke på greip, sier hun.
Klima viktigst
Miljøpartiet De Grønne (MDG) er heller ikke avvisende til forslaget.
– De Grønne er for et distriktsvennlig pendlerfradrag, med skattefradrag for jobbreiser for dem som ikke er i nærheten av ladestasjon eller kollektivtilbud, sier partileder Rasmus Hansson.
Han viser til De Grønnes ønske om å gi Enova ansvaret for å lage en kartbasert reisekalkulator, med oppdatert info om ladepunkter for å beregne den enkeltes skattefradrag.
– Dessverre gjør Vedum sitt pendlerløfte lite for oppgradere distriktene til det teknologiske skifte til elbil som byene nå tar del i. Om Vedum er i bet på ideer om hvordan ta Norges elbilsatsing videre ut i distriktene kan han gjerne rappe noen ideer fra oss i De Grønne: bygg flere ladestasjoner og innfør leasingstøtte for elbil, oppfordrer Hanson.
Også SV mener klimaperspektivet er det viktigste.
– SV mener at skal vi gjøre noe med pendlerfradraget eller andre skatteregler i denne sektoren, må det bidra til mer miljøvennlig transport. Vi må kutte klimagassutslipp. Det er vår prioritering, sier Heikki Holmås.