Nyskaping
Vet du hva folk sier om nettstedet ditt?
– Vi må lage nettsteder ut fra hva folk prøver å finne eller gjøre, og ikke ut fra hva vi har lyst til å fortelle. Brukerorienteringen gir mest verdi, både for folk og for oss, sier Kari Hamnes, som er seniorrådgiver i Netlife.
Vet du hvorfor nettstedet ditt ikke fungerer godt nok? Kari Hamnes i Netlife har gjort brukertester med bortimot 1000 testpersoner.
Mange vet at nettstedet deres fungerer dårlig, men ikke hvorfor. Det beste er da å spørre brukerne.
Hamnes gjennomførte sin første brukertest tilbake i 1988, da på Tandbergs første videokonferanseløsning. Hun opplever at brukertester og andre typer brukerundersøkelser alltid bidrar til ny kunnskap og forbedringer.
Men vi går mot lysere tider. Det er flere ting norske bedrifter og nettstedseiere har blitt flinkere til. Ifølge Hamnes er nettsteder blitt mer fokuserte på det folk kommer dit for å gjøre, og det er vi blitt flinkere til å måle.
– Vi ser at virksomhetene som eier nettstedet får mer verdi av nettstedene, og folk som bruker nettstedene blir mer fornøyde. Dette er en riktig og viktig utvikling, sier hun.
Brukertestingen foregår også hyppigere enn tidligere. Brukertesting regnes nå som et nødvendig redskap for å forbedre og videreutvikle nettsteder.
– Før ble brukertester ofte en stor, dyr, separat greie som tok lang tid. Nå tester vi mye oftere og underveis i utviklingen, så vi kan fange opp problemer, få nye idéer og lære mer om brukerne før alt er spikret, forteller Hamnes.
Nå tester vi mye oftere og underveis i utviklingen, så vi kan fange opp problemer, få nye idéer og lære mer om brukerne før alt er spikret
Bedre og mer brukertesting har også ført til et økt kundefokus. Før ble brukertesting overlatt til fagfolk, og så kom de tilbake med resultatene når analysen var ferdig. Nå er vi flinkere til å involvere eierne av nettstedet, utviklere, kundeservice og markedsfolk.
– Eierne av nettstedet er med og tester selv, de observerer brukertester, de er med på å finne ut hva resultatene betyr og hva man bør gjøre med dem. Det utvikler seg et felles eierskap til resultatene, og da er det mer sannsynlig at resultatene blir brukt, sier hun.
Brukertesting kan innebære å sitte en hel dag og observere folk som prøver å bruke nettstedet. Det kan gi et unikt innsyn i hva de som bruker nettstedet faktisk gjør.
– Effekten av brukertestingen er altså ikke bare konkrete idéer eller forbedringer, men også økt forståelse i virksomheten for hva kundefokus faktisk betyr, utdyper Hamnes.
Hindre for å oppnå høy kvalitet
Noen bedrifter og nettstedeiere går i fella, og benytter brukertesting mer som et bevis på at man er kundefokusert enn til faktisk å forbedre løsninger, hevder Kari Hamnes
Det blir litt «Brukertest utført. Check!» Da bruker man ikke dette redskapet til det det er godt for: å få økt kunnskap om eller svar på viktige spørsmål og for å lære noe om brukerne, påpeker hun.
Hun forteller at mange bedrifter også skylder på dårlig tid, når de ikke har fått gjennomført brukertester.
– Det er en dårlig unnskyldning. Om du tester maks en halv time hver med tre personer, kan du fint gjennomføre en brukertest og oppsummere resultatene på en formiddag. Det har du tid til. Slike brukertester, underveis i utviklingen, gir større sjanse for godt resultat enn én stor test når det egentlig er for sent å fikse noe, understreker hun.
Brukertester koster penger, som all annen utviklingsaktivitet. Hamnes forteller at Netlife som konsulenter i noen sammenhenger opplever at brukertesting blir saneringsposten når prosjektbudsjetter beskjæres.
– Det er som å si til grafiske designere at de ikke får bruke et grafisk designverktøy når de designer. Det trenger ikke å være kostbart å gjennomføre brukertesting, og det finnes utallige enkle og rimelige teknikker, hevder hun.
Brukertesting bør ikke være en egen budsjettpost, det er rett og slett et nødvendig verktøy som man ikke har råd til å la være å bruke.