Nyskaping

Flinke: Kunnskapsminister Torbjørn Røe-Isaksen er nok fornøyd med de nye skoleresultatene. Her ved et besøk på Ila skole i Oslo tidligere i år.

Vi blir stadig flinkere på skolen

Norske skoleelever blir flinkere. Siden 2009 har de gjennomsnittlige grunnskolepoengene gått fra 39,5 i gjennomsnitt til årets 41,2 på landsbasis. I 2016 blir elvene i alle fylker flinkere, uavhengig av foreldrenes utdanningsnivå og elevenes innvandringskategori.

Publisert Sist oppdatert

Denne gladnyheten er melder Statistisk sentralbyrå i sitt nyhetsbrev torsdag.

Grunnskolepoeng er den poengsummen man får en ved å summere alle tallkarakterene (standpunkt og eksamen) for deretter å dele på antall karakterer. Dette gjennomsnittet multipliseres så med 10.

Resultatene til de 60.720 elevene som oppnådde grunnskolepoeng 2016, følger den positive trenden vi har sett de siste årene, skriver SSB. På landsbasis har elevenes karakterer gått opp fra et gjennomsnitt på 39,5 i 2009 til årets snitt på 41,2 poeng.

Jentene er fortsatt flinkest. De har et snitt som er 4,4 grunnskolepoeng høyere enn guttene.

Øker i alle fylker, og mest blant innvandrere

Karakterene går opp i alle fylker, bortsett fra i Aust-Agder som lander på samme gjennomsnitt som året før, med 40,6 poeng. Dette er første året alle fylker oppnår et gjennomsnitt på over 40 grunnskolepoeng siden denne statistikken først ble publisert i 2009, heter det. I Finnmark har snittet gått opp med nesten ett helt poeng siden forrige skoleår; fra 39,2 poeng til 40,1 poeng.

Bra jobba, Finmark!

Også innvandrere gjør det bra. Karakterene går også opp innenfor alle innvandringskategorier. Siden 2009 har de gjennomsnittlige grunnskolepoengene økt aller mest blant innvandrerelever med 2,7 poeng, mens økningen er på 1,7 poeng blant elever uten innvandringsbakgrunn.

Foreldrenes utdanning bidrar

Det er ingen nyhet at elevene med høyest utdannede foreldre også har de beste karakterene. Men siden 2009 har imidlertid de gjennomsnittlige karakterene gått opp både blant elever med og uten høyt utdannede foreldre, framhever SSB.

Som tidligere år er det elevene i Akershus som har det høyeste karaktersnittet med 42,1 grunnskolepoeng. Sammen med Oslo er dette også fylket med størst andel høyt utdannede foreldre, der over halvparten av elevene har foreldre med utdanning fra universitet/høgskole. Karaktersnittet for 2016-kullet i Oslo ligger på 41,4 poeng.

Gjennom årene har også Sogn og Fjordane utmerket seg med et høyt karaktersnitt, og for 2016-kullet ligger gjennomsnittlige grunnskolepoeng på 41,5 i dette fylket. Av disse elevene i Sogn og Fjordane har 40 prosent foreldre utdannet fra høgskole/universitet, skriver SSB i sitt nyhetsbrev.

Størst forskjeller i matematikk

Matematikk er faget med lavest gjennomsnittskarakter, og det er også her vi ser størst forskjeller etter foreldrenes utdanningsnivå. Mens elever av foreldre med grunnskoleutdanning får en gjennomsnittlig standpunktkarakter på 2,7 i matematikk, ligger snittet på 4,3 for elever av foreldre med lang utdanning fra høgskole/universitet.

Som året før er det i kroppsøving og mat og helse elevene har høyest gjennomsnittskarakter. Her er det også jevnere mellom elever med ulik sosial bakgrunn, da alle grupper oppnår et gjennomsnitt mellom karakteren 4 og 5.

Statistikken over karakterer ved avsluttet grunnskole dekker ikke elevene som ikke oppnådde grunnskolepoeng i 2016. Det dreier seg om elever som mangler karakter i mer enn halvparten av fagene.

Hele 4 prosent av elevene ved norske skoler manglet grunnskolepoeng da de gikk ut tiende trinn i 2015.

Powered by Labrador CMS