Velferd

RESTRIKSJONER: Mange forteller at de ikke har hatt kontakt med den de er pårørende til – enten fordi de har overholdt smittevernregler eller på grunn av besøksrestriksjoner i institusjoner og boliger.

– Vi trenger en gjenåpningsplan for pårørende

Pårørende til syke og eldre har vært hardt belastet under koronapandemien. Og mange frykter at tilbudene ikke vil bli som før, når pandemien er over.

Publisert Sist oppdatert

Pårørende overtok mange oppgaver da kommunene stengte tilbud og tjenester innen helse og omsorg etter koronautbruddet i fjor.

Belastningen har vært stor for mange, viser Pårørendeundersøkelsen 2020, der over 2.400 pårørende har svart på spørsmål om hvordan de har opplevd det siste året med koronatiltak.

Mange ble rammet av tiltak som ble stoppet etter koronautbruddet, forteller daglig leder Anita Vatland i Pårørendealliansen, som har gjennomført undersøkelsen.

– Under koronapandemien har pårørende vært hjemmefronten i enda større grad enn før. Når vedtaksfestede tjenester og tilbud har falt bort, behandlinger har vært avlyst og operasjoner er utsatt, har belastningen på de pårørende økt, sier hun til Velferd.no.

Ingen bedring i løpet av 2020

Velferd.no har tidligere fortalt at pårørende ble utsatt for store belastninger i den første tiden etter koronautbruddet. Pårørendeundersøkelsen viser at situasjonen ikke ble bedre i resten av fjoråret.

– Vi spurte etter åtte uker våren 2020 og fikk nedslående tilbakemeldinger. Disse tallene holdt seg gjennom hele 2020 – det er nesten ikke til å tro, sier Vatland.

Det hadde vært fint med en telefon eller et besøk på døra.

– Pandemien fungerer som en lupe for den generelle situasjonen, og undersøkelsen bekrefter at pårørende er lite inkludert. Svært mange har ikke hatt noen kontaktpersoner, men har vært overlatt til seg selv. Det at nesten ingen er kontaktet til tross for at pårørende har overtatt mange av kommunens tjenester, viser i beste fall en mangel på rutiner og kompetanse for å samarbeide med pårørende, sier hun.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Mer å gjøre

Pårørendeundersøkelsen forteller blant annet dette om de pårørendes erfaringer under pandemien:

  • 7 av 10 har erfart at tjenester eller tiltak til den de er pårørende for, har blitt borte
  • 46 prosent sier de har fått mer å gjøre på grunn av dette
  • 43 prosent sier de ikke fikk nok informasjon om hvorfor tiltak er stengt eller holdes stengt
  • 1 av 5 forteller at de ikke har hatt kontakt med den de er pårørende til – enten fordi de har overholdt smittevernregler eller på grunn av besøksrestriksjoner i institusjoner og boliger
  • 6 av 10 pårørende har ikke noen kontaktperson i kommunen

– Pandemien har virkelig bekreftet at pårørendes omsorg i mange tilfeller er både den usynlige og utelatte omsorgen, sier Anita Vatland.

Svikt i beredskap

Det er viktig å trekke lærdom av erfaringene fra koronapandemien, mener Vatland. Hun påpeker blant annet at det har vært store svakheter når det gjelder informasjon til pårørende.

– Vi trenger et nasjonalt nettsted som samler all informasjon til pårørende. Vi har sett at det har vært mye forvirrende informasjon under pandemien, sier hun.

Vi trenger beredskapsplaner i kommunene som omfatter både formell og uformell pleie og omsorg.

Pandemien har også avdekket store mangler i kommunale beredskapsplaner, konstaterer Vatland. Hun etterlyser planer som involverer de pårørende:

– Vi trenger beredskapsplaner i kommunene som omfatter både formell og uformell pleie og omsorg. Pårørende må med i beredskapsplaner som forteller hva som skal gjøres når tilbud stenges ned.

Hard dom

De som har svart i Pårørendealliansens undersøkelse, feller en hard dom over hvordan myndighetene har ivaretatt sårbare grupper og deres pårørende under koronaåret 2020:

  • 6 av 10 synes ikke de sårbare gruppene har blitt godt nok ivaretatt
  • 6 av 10 synes ikke de som pårørende har blitt godt nok ivaretatt
  • 8 av 10 pårørende har ikke blitt kontaktet av noen som vil høre hvordan det går med dem

– Det hadde vært fint med en telefon eller et besøk på døra, sier Vatland.

Bekymring for framtiden

Pårørendeundersøkelsen viser at mange er bekymret for hvordan helse- og omsorgstilbudet vil være når pandemien er over.

Bare om lag halvparten tror at tilbudene etter pandemien vil bli som de var før koronatiltakene ble innført. Drøyt én av tre tror ikke tilbudene vil bli som før.

Mange har vært utestengt, og vi ser at det fortsatt er begrensninger.

Det er en reell bekymring, mener Vatland.

– Vi ser at kommunene snakker om ekstrautgiftene de har hatt under pandemien, og det kan bli innsparinger i tjenester som eldreomsorg, psykisk helse og rus. Det er fare for at kommunene i større grad bare vil levere det som er lovpålagt, advarer hun.

Pårørendealliansen etterlyser en gjenåpningsplan som ivaretar de pårørendes behov.

– Vi trenger en gjenåpningsplan som ser på hvordan man kan avlaste de pårørende. Vi må ha en plan for hvordan vi kan komme tilbake til normalen for dem som har vært hardest belastet under pandemien. Mange har vært utestengt, og vi ser at det fortsatt er begrensninger, blant annet når det gjelder besøk på sykehjem, sier daglig leder Anita Vatland i Pårørendealliansen.

Powered by Labrador CMS