Helse

DIGITALT: Ved å flytte all informasjonsflyt over på digitale skjermer, håper Horten kommune å bedre pasientsikkerheten samt gjøre det lettere å planlegge.

Vil bort fra pasientlister på papir

Horten kommune prøver ut ny teknologi i helse- og omsorgstjenesten. – Tidligere var det mye manuelle lister og telefoner, forteller enhetsleder Kjersti Norheim.

Publisert Sist oppdatert

Nye teknologiske løsninger skal bidra til å bedre informasjonsflyten og øke pasientsikkerheten i Horten. Kommunen har inngått et FoU-samarbeid med det norske selskapet Imatis, som skal vare ut 2020.

Prosjektet involverer tre enheter i kommunen: tildelingskontoret, korttidsplasser og hjemmetjenesten.

Ved å ta i bruk digitale tavler er det nå mulig å dele informasjon om pasienter og brukere i sanntid. Enhetsleder Kjersti Norheim håper prosjektet skal gi flere fordeler.

– Vi ønsker at det skal øke effektiviteten, bedre personvernet og pasientsikkerheten, i tillegg til å sikre gode overganger mellom ulike tjenesteytere, sier Norheim til Velferd.no.

Bedre oversikt

Utgangspunktet for prosjektet var et behov og et ønske om å holde oversikt over ledige plasser og kortidskapasitet. Med samhandlingsreformen økte også tilbudene i kommunen.

Da ble det mye mer å holde orden på, forteller Norheim.

– Tidligere har vi brukt mye manuelle lister, men det tok mye tid. Derfor trengte vi å komme opp med et system hvor vi hele tiden så en oppdatert oversikt, sier hun.

Foto KREVENDE: Det er mye jobb å ta i bruk ny teknologi, forteller enhetsleder Kjersti Norheim. (Foto: Horten kommune)

En slik oversikt gjør det også enklere å planlegge. Nå er det for eksempel mulig å se om en pasient som er på et korttidsopphold, trenger hjemmesykepleie når vedkommende kommer hjem igjen, og så melde et behov om dette.

Hjemmesykepleien får da beskjed, og kan bekrefte at denne er mottatt og at tiltak er iverksatt. Ifølge Norheim er det en helt ny verden.

– Tidligere var det mye meldinger i journalen, gule lapper med beskjeder og mye telefoner. Pasientinformasjon ble delt med mange for å sikre at beskjeder faktisk kom frem til rett person. Nå får vi en bekreftelse på at ting er håndtert, forklarer hun.

Tidligere har litt for mange fått tilgang til litt for mye informasjon.

Må endre arbeidsprosessen

Horten kommune har også tidligere testet ut ny teknologi.

I 2012 til 2016 deltok de i utviklingen av et digitalt verktøy for å optimere planlegging av hjemmetjenester, kalt Spider. Prosjektet førte til en effektivisering av arbeidsplanleggingen og at pasientene slapp å forholde seg til altfor mange ulike sykepleiere i løpet av en måned.

Ifølge Norheim lærte de mye av å teste ut og innføre Spider.

– For å klare å ta ut gevinsten av ny teknologi er vi nødt til å forkaste gamle rutiner og skape nye. Noe av det vanskeligste er å klare å snu på hvordan man jobber, understreker Norheim.

I Horten kommune har det vært viktig å forberede de ansatt godt på det som kommer. Det har krevd tett tilstedeværelse av ledere, i tillegg til godt samarbeid med ressurspersoner og tillitsvalgte.

– De aller fleste ansatte er positive til innføringen nå, når de ser hva de får ut av det, sier Norheim.

Foto OVERSIKT: Med de nye skjermen er det lett å holde oversikten over ledige plasser og hvor pasientene er på vei. (Foto: Horten kommune)

Hvem skal vite hva?

Enhetslederen legger likevel ikke skjul på at det også er skepsis blant de ansatte når nye løsninger skal tas i bruk.

– Det krever mye jobb, for vi kan ikke bare legge noe nytt på toppen av det vi allerede driver med. Vi jobber i turnus, og ikke alle er til stede til enhver tid. Det er helt sikkert noen som ikke føler seg hørt, og det er en utfordring, sier Norheim.

Nå er de i gang med første versjon av tavleløsningen, og i ti uker har all informasjonsflyt gått gjennom tavlene. Etter grundig testing ble det nye systemet tatt i bruk fra en dag til den neste.

– For akkurat dette prosjektet var det riktig. Vi kunne ikke kjøre et dobbeltløp, sier Norheim.

Før prosjektet ble tatt i bruk, ble det gjennomført flere analyser for å få klarhet i hvem som skal ha tilgang til hvilken informasjon, og hvorfor.

Vi kan ikke bare legge noe nytt på toppen av det vi allerede driver med.

Norheim forteller at de har brukt mye tid på å finne ut hvilken pasientinformasjon som egner seg for å deles. Informasjonen må ha samhandlingsverdi, altså si noe om pasienten og situasjonen.

– Tidligere har litt for mange fått tilgang til litt for mye. Nå kan vi enkelt styre dette i skjermene, slik at kun de som skal ha informasjon, får den.

Er det verdt det?

FoU-prosjektet som nå er i gang, skal vare ut neste år. Etter det må kommunen ta en vurdering på om dette er noe de skal gå til anskaffelse av permanent.

Norheim forteller at de ikke kan ta en ren kost- nyttevurdering på dette.

– Vi må vurdere hvilke gevinster vi får ut av det. Får vi de gevinstene vi trodde på forhånd, eller kanskje andre enn de vi forutså? Vi er ikke kun ute etter økonomisk gevinst heller, men også kvalitative gevinster, sier enhetslederen.

Hun understreker at som med alt annet i helse, er det sjelden det finnes store summer som det bare er å investere i ny teknologi.

– Derfor må vi se på om kostnadene ved å innføre dette kan forsvares i det lange løp.

Dersom Horten kommune bestemmer seg for å fortsette med systemet etter at FoU-prosjektet er ferdig, skal det avgjøres om det også skal breddes ut til andre helsetjenester i kommunen.

Powered by Labrador CMS