Samfunn
Vil ta penger fra byvekstavtalene og gi til distriktene
Sp-nestleder Ola Borten Moe vil kutte i vei- og miljøpakker i byene til fordel for å oppgradere fylkesveiene.
Ifølge tall som VG gjengir, er det totale vedlikeholdsetterslepet på fylkesveinettet på 70 milliarder kroner. Byvekstavtalene har en ramme på 150 milliarder kroner de neste ti årene.
Overfor VG trekker Borten Moe frem Trondheim som et eksempel på en byvekstavtale han mener er dyr.
Her har deler av midlene gått til å legge varmekabler under bussholdeplasser for å spare penger på snømåking. Senterpartiet og Ola Borten Moe sitter i bystyret i Trondheim.
Denne sommeren startet samferdselsminister Knut Arild Hareide arbeidet med en mulig byvekstavtale for Tromsø, og målet er å få avtaler med enda flere byer.
Så langt er det inngått byvekstavtaler i de fire største byområdene, og det skal legges til rette for byvekstavtaler for fem mindre byområder, av disse er Tromsø kommet lengst.
– Effektiv arealbruk er ett av virkemidlene vi kan ta i bruk for å nå nullvekstmålet i de norske byområdene. Derfor er kommunens rolle som samfunns- og arealplanlegger enda mer sentral enn før. Vi ønsker at byvekstavtalen skal gi et godt grunnlag for godt samarbeid om byutvikling i byområdene, uttalte kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup i juni.
Kritisk til økt offentlig pengebruk
Borten Moe er også kritisk til at staten har est ut under Erna Solberg.
– Oljepengebruken har gått veldig opp. Da vi gikk ut av regjering i 2013 var den på 123 milliarder kroner. Når har de passert 400 milliarder. I samme periode har det offentliges andel av BNP gått rett i taket og har nådd 65 prosent av den totale verdiskapingen, sier Borten Moe til avisen.
Han kan ikke love at oljepengebruken reduseres til udner det den var før pandemien startet, men sier at den skal ned fra dagens pandeminivå.