Samfunn

Kunstsiloen i Kristiansund har vært heftig diskutert.

– Vil vise hvor lett det er å bruke sosiale medier til å manipulere valg

En av forfatterne bak boka «Et valg til salgs – silo, champagne og et sørlandsk valgbedrageri» sier det var en stor utfordring at de som ble kritisert ikke ville bidra.

Publisert Sist oppdatert

Hvorfor har du skrevet denne boken?

– Vi ønsket å vise hvordan en Facebook-side fikk svært negativ innflytelse på debatten og lokalpolitikken i Kristiansand ved hjelp av løgner, personhets og omfattende sponsing, og med det løfte fokus på hvor lett det er å bruke sosiale medier til å manipulere valg.

Hva er de viktigste poengene som kommer frem?

– Hvordan valg i Norge kan manipuleres med de rette metodene og hvordan sosiale medier gjør dette lettere.

Hvilke nye synspunkter eller teorier presenteres?

– At Trump-metoder også kan fungere i Norge og at netthets og omfattendse løgner gjør dette mulig.

Hvilke utfordringer møtte du underveis i arbeidet med bokprosjektet?

– Den største utfordringen var at de vi kritiserer ikke ønsket å bidra til boken.

Hva vil du oppnå med boken?

– Vi ønsker å rette fokus på hvordan sosiale medier har tatt en sentral plass i det offentlige ordskiftet vårt uten at vi har hatt en reell, offentlig debatt om hvordan dette skal foregå og hva rammene skal være. Vi ønsket også å studere lokalvalget i Kristiansand i 2019 nærmere for å finne ut akkurat hvordan disse metodene var i bruk der og hvilken innvirkning det kan ha hatt på valgresultatet.

Hva vil du at leseren skal sitte igjen med etter å ha lest den?

– Leseren skal sitte igjen med en tanke om hvordan sosiale medier kan polarisere vårt ordskifte, og gi antidemokratiske krefter innpass og innflytelse.

Hvordan jobbet dere sammen om bokprosjektet?

– Gjennom tett kommunikasjon digitalt, og mange Teams-møter. Vi hadde en rekke statusmøter underveis for å oppsummere fremdriften.

Hva gjorde at du fikk lyst til å sette i gang med et så stort prosjekt som å skrive en bok?

– Vi har i flere år diskutert hvor vilt valget i 2019 faktisk var og hva som skjedde. Ettersom vi begge har fulgt "Sørlandsnyhetene" så tett så hadde vi mange historier å fortelle. Vi ønsket å samle fortellingene for å vise hvor galt det var.

Kan du nevne én person du håper leser boken – og hvorfor?

– Kjersti Løken Stavrum, leder for ytringsfrihetskommisjonen - slik at hun kan ta dette med seg videre i arbeidet om hvordan vårt ordskifte skal fungere.

Hvilken bok vil du anbefale andre å lese - og hvorfor?

– Mange, men den siste jeg leste med et tema som minnet var Utøya-kortet av Snorre Valen. Denne peker også på utfordringer rundt diskusjonene med ytringsfriheten i Norge.

Hvilken forfatter har betydd mye for deg – og hvorfor?

– Mange. Ingen glemt, ingen nevnt.

Hva er det viktigste du har lært under koronapandemien?

– Først og fremst hvor krevende det er å jobbe tett med noen når alt arbeid skal foregå digitalt.

Hvis du måtte velge?

Jo Nesbø – Karl Ove Knausgård

Espresso – Filterkaffe

Musikk – Podkast

Avis på papir – Avis på nett

Skavlan – Lindmo

Dagens Næringsliv – Klassekampen

Åsne Seierstad – Tor Bomann-Larsen

Lese bok – Høre bok

Sakprosa – Skjønnlitteratur

Film på kino – Film hjemme

Ved sjøen – På fjellet

Eirik Dåstøl Langeland (37)

  • Yrke: Seniorrådgiver
  • Utdannelse: Master i offentlig politikk og ledelse
  • Bosted: Lillestrøm
  • Aktuell med: «Et valg til salgs – Silo, champagne og sørlandsk valgbedrageri»
  • Forlag: Bokhuset forlag
  • Antall sider: 250
Powered by Labrador CMS