Nyskaping
Vipps-partner åpner døren for Apple Pay i Norge
Kort tid etter at konkurransemyndighetene godkjente Vipps-fusjonen, annonserer Apple Pay sitt inntog i Norge.
Etter en lang prosess godkjente Konkurransetilsynet sammenslåingen av Vipps, BankAxept og BankID i april.
Det var knyttet bekymringer til hvilke konsekvenser fusjonen ville få for markedet, ettersom BankAxept kontrollerer 8 av 10 kortbetalinger her i landet og Vipps har fått tilnærmet monopol på mobilbetalinger i samme marked.
Hovedsammenslutningen Virke er blant dem som anklaget BankAxept for misbruk av markedsmakten, og i utgangspunktet lyttet Konkurransetilsynet.
Som en forutsetning for å godkjenne fusjonen måtte aktørene derfor forplikte seg til «ikke-diskriminerende» betingelser som gjør teknologien som dominerer forbrukersiden i det norske bank- og betalingsmarkedet tilgjengelig for interesserte tredjeparter.
Disse inkluderer Google, Facebook, Samsung og Apple.
De internasjonale gigantene har for lengst rullet ut sine betalingstjenester i andre land, deriblant våre naboland Danmark, Sverige og Finland.
I Norge har de derimot latt vente på seg. Men nå kommer de.
I en konferansesamtale med aksjonærene til Apple etter at de gode kvartalsresultatene ble lagt frem tirsdag, fortalte Apple-sjef Tim Cook at selskapet vil lansere deres populære betalingsløsning Apple Pay i Norge i løpet av «de neste månedene».
Norge havner i samme «lanseringsgruppe» som Ukraina og Polen.
Ifølge Apple Insider har selskapet vært i forhandlinger med regionale banker i disse landene i lengre tid.
Hverken BankAxept, BankID eller Vipps har ønsket å kommentere konkrete forhandlinger de eventuelt er involvert i.
I en e-post til Dagens Perspektiv i april skrev Vipps-sjef Rune Garborg at «premisset for fusjon er åpenhet og samarbeid. Det vil også åpne for dialog med internasjonale aktører om tilgang til dagens løsninger».
Kommersiell direktør i BankAxept, Vegar Wikhammer Heir, bekrefter at det er oppfatningen fusjonspartnerne har av saken.
– På et generelt grunnlag er vi åpen for dialog med alle som etablerer gode løsninger i markedet, sier han.
– Vi ønsker alle nye tjenester velkommen i markedet, og det vil være positivt med økt oppmerksomhet rundt enklere og bedre måter å betale på. Vår suksess avhenger av å fortsatt være like konkurransedyktige og tilgjengelige for varehandelen og norske forbrukere også i fremtiden, sier Wikhammer Heir.
Vipps har forøvrig annonsert at de kommer til å lansere sin tjeneste internasjonalt i løpet av inneværende år. Det er fortsatt planen, opplyser kommunikasjonssjef Hanne Kjærnes i Vipps.