Samfunn
Vy skal betale staten 2,2 milliarder for å fortsette å kjøre på Bergensbanen
Vy vant kontrakten om å få kjøre på Bergensbanen de neste ni årene. Vy-sjefen innrømmer at de har holdt igjen de siste årene for å kunne vinne konkurransen.
– Dette er en svært viktig seier og vi ser fram til å gi kundene en rekke forbedringer i tilbudet, sier konserndirektør Arne Fosen i Vy tog.
Mandag ble det klart at det statseide selskapet har fått tilslaget på kontrakten om å kjøre togene på Bergensbanen og Vossebanen minimum de neste ni årene. Avtalen løper i ni år, fra desember 2020 til desember 2029, med mulighet til å forlenge med inntil to år.
– Vi har gjemt på de gode tiltakene
Tidligere har Vy tapt konkurransene om å få drive blant annet Sørlandsbanen og Nordlandsbanen de neste årene.
Det er allerede Vy som opererer strekningene de nå har skrevet under kontrakt på at de skal drifte de neste årene. I dag betaler staten Vy rundt 200 millioner kroner i året for å drive Vossebanen og nattogene på Bergensbanen, mens dagtogene på Bergensbanen drives kommersielt uten statsstøtte.
I tilbudet Vy nå har fått tilslag på skal de betale staten 2,2 milliarder kroner for å få lov til å kjøre togene.
– Vi skal innføre flere avganger, ha et bedre nattogtilbud, få en bedre kobling til andre transportformer slik at det er lettere å komme til og fra toget, og så jobber vi for at det skal bli bedre å være om bord. Til sammen tror vi dette vil skape en reell forbedring i trafikken, sier Fosen til NTB.
– Hvorfor kunne dere ikke ha tilbudt dette i deres eksisterende tilbud?
– De siste par årene har vi nok gjemt litt på de gode tiltakene for å ha noe å komme med i konkurransen. Samtidig stimulerer konkurransen ekstra til å finne gode løsninger.
Overrasket over betalingsviljen
I konkurransen telte kvalitet 60 prosent og pris 40 prosent. Ifølge Jernbanedirektoratet var Vy bedre enn sine to konkurrenter – svenske SJ og tyske Arriva/Tide – på både kvalitet og pris.
I de to tidligere konkurransene som er arrangert har det endt opp med at Jernbanedirektoratet måttet betale et milliardbeløp til britiske Go-Ahead og svenske SJ for å skrive kontrakt.
Jernbanedirektør Kirsti Slotsvik sier at konkurransen der Vy er utpekt som vinner har skilt seg fra de to andre.
– Det var litt overraskende for oss at vi endte opp med å få konkurrenter som ønsket å betale for å kjøre tog, selv om vi kanskje hadde en viss anelse. I tillegg så vi etter hvert at det var klare forskjeller i kvaliteten tilbyderne kunne levere, sier Slotsvik.
Hun er klar på at det ikke har hatt noe å si for direktoratet i konkurransen at Vy er et norsk selskap.
– Det er hyggelig for Vy når de har tapt to runder at de vinner den tredje, men vi hadde ikke hatt konkurranse i det hele tatt hvis det at selskapet måtte være norsk skulle ha vært en forutsetning, sier Slotsvik.
SJ: – Strakk oss så langt vi kunne
SJ Norge havnet på andreplass i konkurransen. Ifølge Jernbanedirektoratet lå de nært Vy i pris, mens de var et stykke unna på kvalitet.
– Vi strakk oss så langt vi kunne, og med tanke på det er vi egentlig fornøyd med at vi ble nummer to, sier kommersiell direktør Lena Angela Nesteby i SJ Norge.
Plaster på såret
SV-leder Audun Lysbakken er kritisk til at regjeringen fortsetter å konkurranseutsette togtilbudet gjennom jernbanereformen.
– Spørsmålet jeg sitter igjen med, er: Hvorfor i all verden vi har disse anbudsrundene når vi heller kunne brukt kreftene våre på gjøre norsk felleseid jernbane bedre og billigere for de reisende? Hele jernbanereformen er en sørgelig affære, sier SV-leder Audun Lysbakken.
Arild Hermstad, nasjonal talsperson for Miljøpartiet De Grønne, er også kritisk til konkurranseutsettingen, men sier at det er et lite plaster på såret at Vy vant den siste anbudsrunden.
– Jeg er en trofast og fornøyd kunde av Bergensbanen, og nå håper jeg Vy klarer å få enda flere til å velge toget mellom Oslo og Bergen. Jeg er glad for at det fortsatt skal være gode, gamle NSB, nå Vy, som skal trafikkere strekningen, sier Hermstad.