Samfunn
Zuckerberg med brennende forsvar for politisk reklame
Facebook-sjef Mark Zuckerberg er dypt uenig med Twitters beslutning om å forby politisk reklame.
«I et demokrati syns jeg ikke det er riktig at private selskaper skal sensurere politikere eller nyhetene», skriver Zuckerberg i et engasjert innlegg på Facebook.
Der forklarer han hvorfor han mener det er riktig av Facebook å tillate politisk reklame, som nå forbys på Twitter.
Politisk reklame kan være en viktig del av stemmen til kandidater og interessegrupper som kanskje ikke når igjennom i ellers, påpeker han.
«Og det er vanskelig å avgjøre hvor vi skal sette strek. Skulle vi virkelig ha blokkert reklame for viktige politiske saker som klima eller kvinners rettigheter? Jeg mener en bedre tilnærming er å arbeide for å øke åpenheten i stedet», skriver Zuckerberg.
Politiske ytringer er viktige, og derfor må de høres, fastholder han.
– Dum avgjørelse
Donald Trumps valgkampsjef Brad Parscale reagerer på at Twitter forbyr politisk reklame og kaller det en dum beslutning.
Det skriver han i en pressemelding fra Trumps valgkampapparat. Parscale sier at Twitter har snudd ryggen til hundrevis av millioner dollar i potensielle inntekter, noe han mener går ut over aksjonærene.
– Vil Twitter også stoppe annonsører fra partiske liberale medier som ikke blir sjekke når de kjøper opplagt politisk innhold ment for å angripe republikanerne? spør Parscale.
Twitter-sjef Jack Dorsey kunngjorde onsdag at de fra 22. november vil forby politisk reklame i sin tjeneste fordi han mener sosiale medieselskaper gir annonsører en urettferdig fordel gjennom å spre målrettede og villedende budskap.
Parscale på sin side kaller forbudet nok et forsøk på å tie de konservative «siden Twitter vet at president Trump har den mest sofistikerte nettplanen gjennom tidene».
Protestbrev til ledelsen
Flere hundre ansatte i Facebook har signert et brev der de er kritiserer ledelsen for å la politikere poste hva de vil i reklamer, deriblant falske påstander.
– Våre nåværende retningslinjer for faktasjekk av personer i politiske verv, eller de som stiller til valg, er en trussel mot hva Facebook står for, står det i brevet som er signert av over 250 Facebook-ansatte.
Brevet er publisert av The New York Times og uttrykker misnøye med at selskapet nylig besluttet at politikere kan poste hvilke påstander som helst, til og med uriktige påstander, i reklamer på nettsiden.
Selv om det bare er en mindre del av Facebooks ansatte som har signert brevet, er dette første gang ansatte samles om en større aksjon mot Facebooks toppsjef Mark Zuckerberg og resten av ledelsen. Det er også et tegn på at det er intern uenighet når det gjelder publisering av politisk reklame.
Flere ansatte skal ha latt være å signere brevet i frykt for å bli identifisert og utsatt for reaksjoner arbeidsgiveren.
– Facebook er bygget på åpenhet, så vi setter pris på at våre ansatte uttrykker sine meninger om viktige temaer som dette, sier talsperson for Facebook Bertie Thomson.
Facebook har i flere uker blitt kritisert fra flere hold på grunn av nettgigantens holdninger til politisk reklame, skriver New York Times. Blant kritikerne er tidligere visepresident Joe Biden, som håper å bli Demokratenes presidentkandidat i valget neste år.
Facebook legger onsdag fram sitt resultat for tredje kvartal i Menlo Park i California.