Nyskaping

Kjøpe eller leie?

Hva lønner seg for bedriften? Tenker du miljøvennlig, kan svaret bli annerledes enn du hadde tenkt deg.

Publisert Sist oppdatert

I 2016 ble det, ifølge statistikk fra Opplysningsrådet for Veitrafikken, solgt hele 20.663 ladbare hybridbiler. Det er mer enn 13 prosent av det totale bilsalget. En hybrid har både forbrenningsmotor og ladbart batteri med elektrisk rekkevidde fra rundt 30 kilometer og opp til rundt det dobbelte under ideelle forhold.

Lavt teoretisk forbruk

Bilene har, etter å ha vært kjørt i en omstridt kjøresyklus, blitt registrert med et svært lavt teoretisk CO2-utslipp, som tidligere nevnt i VG. Dette har gjort prisen på denne typen ladbare hybrider meget gunstig, siden engangsavgiften dels følger av bilens CO2-utslipp. Spesielt gjelder dette de store og dyre SUV-ene med lademulighet og store motorer som BMW X5, Volvo XC90, Mercedes GLE og Audi Q7.

Ifølge et av Norges ledende billeasingsselskaper, ALD, vil trolig disse bilene bli langt dyrere i løpet av et par års tid.

– Frem til 2019 vil luksushybridene fremdeles være prisgunstige, men de kan deretter stige i pris dersom ikke batterikapasiteten og rekkevidden de kan kjøre elektrisk blir dramatisk mye bedre, sier driftsdirektør i ALD Automotive AS, Morten Sørum.

Nye tester for å måle utslipp

Allerede i løpet av 2018 vil en ny kjøresyklus overta for den omstridte NEDC-normen i EU. Det er forventet at denne vil ligge tettere opp til et virkelig kjøremønster. Ifølge ALD Automotives driftsdirektør vil de ladbare hybridene med minst batterikapasitet trolig falle gjennom, og få et høyere utslipp som grunnlag for avgiftsberegningen. Han tror dagens politisk vedtatte avgifter trolig vil måtte omdefineres, og da er det høyst usikkert om dagens gunstige ordning, som Teknisk Ukeblad har skrevet om, vil vedvare. Alternativt vil dagens beregningsmodell bestå, men de nye utslippstallene legges til grunn – hvilket betyr økt avgift for mange modeller.

Foto
Driftsdirektør i ALD Automotive AS, Morten Sørum. Foto: ALD
– Økt batterikapasitet kan gi høyere priser

Økt batterikapasitet må til for å møte nye målemetoder, og kan også ifølge Sørum faktisk også medføre økt pris og dårligere plass i kupè eller bagasjerom på de nye bilene. Disse faktorene kan igjen sørge for et høyere verdifall på dagens ladbare hybrider, sett i forhold til alternativene i disse prisklassene.

– Dette vil selvsagt avhenge av produktutvikling og avgiftsutvikling med de nye målesyklusene, presiserer ALD Automotives driftsdirektør.

Nå ser den internasjonale delen av ALD Automotive til Norge og våre erfaringer med satsingen på elektrifisering av bilparken. Et av målene til ALD er å bli best på miljø. Selskapet har virksomhet i 41 land på fire kontinenter. Både den norske elbilsuksessen og den kraftige veksten av ladbare hybrider i det norske markedet, skal gjennomgås. Morten Sørum forklarer at de som et av de ledende europeiske selskapene innen full service leasing og biladministrasjon vil se på alle de økonomiske og de miljømessige sidene ved bilparken sin. De vil også gi ekspertråd for å klare å redusere CO2-utslippet til kundenes bilpark og vurdere totaløkonomien for virksomheten og hvilke drivstoffbesparende teknologi som gir best økonomi.

– Gunstig å lease

Ifølge ALD Automotive er det i dag mer gunstig å leie ladbare hybridbiler enn mange tror. Både den lave engangsavgiften og den høye merverdiandelen slår gunstig ut på leasingleien.

– Sammenliknes prisene på de ladbare hybridene med tilsvarende biler uten lademulighet, er det fremdeles rått parti i favør av de ladbare hybridene, sier Sørum.

Om man utnytter lademulighetene til det fulle kan man faktisk med en ladbar hybrid gjennomføre en betydelig del av ukens gjøremål bare på strøm. En høy drivstoffpris kan også motivere brukeren til å lade opp bilen og utnytte hybridsystemet godt, legger han til.

Kjøresyklusen NEDC

New European Driving Cycle (NEDC) er designet for å måle forbruk og utslipp på alle nye biler. Testen, som gjennomføres i et laboratorium, består av tre ulike testelementer. I de siste årene har imidlertid testen fått kritikk fordi det er enkelt for bilprodusentene å manipulere den, slik at forbruket blir lavere enn i virkelig trafikk. Samtidig mener kritikerne at testen ikke representerer reelle kjøreforhold godt nok. Syklusen brukes også til å måle strømforbruket på elbiler.

Topp 10 ladbare hybrider i 2016:

  1. Mitsubishi Outlander
  2. Volkswagen Golf
  3. Volkswagen Passat
  4. Audi A3
  5. BMW 2-serie
  6. Mercedes Benz C-klasse
  7. BMW X5
  8. Volvo V60
  9. Volvo XC90
  10. Mercedes Benz GLC

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken

Powered by Labrador CMS