Nyskaping

Hedmark først ute med stor satsing på å lære kidsa koding

Publisert Sist oppdatert

Styret i Sparebankstiftelsen Hedmark har bevilget en gave på til sammen 700.000 kroner til Lær Kidsa Koding og et pilotprosjekt rettet mot skolene i Hedmark. Gaven skal gå til frikjøp av en lærer i 50 prosent stilling for å jobbe målrettet mot Hedmark­grunnskolene, samt til aktiviteter og utstyr.

Prosjektet skal sørge for et aktivt lærernettverk som bidrar til å akselerere innføring av koding i skolene. Målet er å gi fylkets barn et forsprang og en lederposisjon innen koding. Med koding i grunnskolene får videregående skole og næringslivet tilgang på elever med ferdigheter og erfaringer som kan bidra til innovasjon, entreprenørskap, modernisering og utvikling av bedrifter og næringer.

– Vi er utrolig glad for denne gaven som vil gjøre det mulig å gi barna i Hedmark en genuin forståelse av teknologi. Det er viktig at barn og unge vokser opp med å skape, og ikke bare konsumere teknologi, sier Simen Sommerfeldt i Lær Kidsa Koding.

Norsk skole har i dag flere hundre timer med undervisning i alt fra økonomi, kunst, håndtverk og til religionsfag, men ikke en eneste time om å skape digital teknologi. Utfordringen er at man i skolen i stor grad måler de digitale ferdighetene ut fra ren bruk av digitale verktøy.

– Vi i Lær Kidsa Koding jobber for å innføre koding i skolen. Vi har et klart mål om økt satsing mot grunnskolene i Norge. Sparebankstiftelsen Hedmark sørger for at fylket får den første etableringen i Norge.

Prosjektleder Michael Oreld i Sparebankstiftelsen Hedmark er glad for at Lær Kidsa Koding nå vil satse tungt i hele Hedmark:

–Med midler fra Stiftelsen håper vi å gi fylkets barn et fortrinn på den digitale arenaen. Vi støtter Lær Kidsa Kodings ambisjon om at barn skal få lære programmering i skolen, og med denne gaven vil vi være et steg nærmere å gi barna i Hedmark et godt grunnlag for fremtiden, sier Oreld videre.

Hedmark har allerede flere aktive kodeklubber hvor engasjerte lærere også deltar. I tillegg er lærerne i Hedmark aktive og sentrale i LKKs arbeid med programmering i skolen. Prosjektet muliggjør nå å ta det neste steget, og vil gjøre Hedmark til et synlig foregangsfylke i Norge.

Om Lær Kidsa Koding

Lær Kidsa Koding! er en frivillig bevegelse som arbeider for at barn og unge skal lære å forstå og beherske sin egen rolle i det digitale samfunnet. Vi jobber for at alle unge i skolealder får mulighet til å lære programmering og bli kjent med informatikk som fag, både i skolen og på fritida.

Lær Kidsa Koding har over 140 registrerte kodeklubber over hele landet. Hedmark er et aktivt fylke med seks dugnadsbaserte kodeklubber som er åpne for alle i Elverum, Hamar, Koppang, Nes, Tynset og Trysil, alle drevet av frivillige. Les mer om LKK her: https://kidsakoder.no/om­lkk/

Sparebankstiftelsen Hedmark

Sparebankstiftelsen Hedmark forvalter den kapitalen som er bygget opp i tidligere Sparebanken Hedmark gjennom 170 års bankvirksomhet i fylket. Stiftelsen er den største eieren i SpareBank 1 Østlandet og en del av utbyttet som stiftelsen mottar fra banken, deles hvert år ut som gaver til hedmarksamfunnet. I 2017 ga stiftelsen gaver for rundt 48 millioner kroner til idrett, friluftsliv, kultur, utdanning, næringsutvikling og humanitært arbeid. Totalt forvalter stiftelsen over 7 milliarder kroner, noe som gjør den til landets fjerde største stiftelse.

Les mer om Stiftelsen her: https://sparebankstiftelsenhedmark.no/

Powered by Labrador CMS