Nyskaping

Slik lykkes du med nettbutikk

Publisert Sist oppdatert

På slutten av 1990-tallet tok fenomenet nettbutikker av for alvor, og e-handel ble et begrep og en profesjon som skulle læres på handelshøyskoler og universiteter over hele verden.

Erika Nordlöf startet webshopen Fina mig i Sverige i 2014. Hun forteller til nettstedet Entreprenör at målet med hudpleie- og sminkebedriftens handel på nett er at kunden skal oppleve hele kjøpsprosessen som personlig.

På tross av steinhard konkurranse har bedriften lyktes med å skape høy kundelojalitet: omsetningen er nesten doblet på to år. Lojaliteten er en nettbutikk avhengig av. Arbeidet har også resultert i høye karakterer hos kundene. Snittkarakteren hos Prisjakt.nu ligger i skrivende stund på 8,33 av 10, og på Facebook har webshopen 5 av 5 stjerner.

– Vi vil at det skal være en opplevelse hele veien – fra det at man kommer inn på siden, til man har fått produktet hjem. Vi har også fokusert på å løse transportutfordringer og hele tiden å søke raskere løsninger dersom det forekommer feil. Kundene må få produktene så raskt som mulig, sier hun til nettstedet.

Ifølge Nordlöf er det også mulig å finne bedriftens produkter i andre butikker, men den store konkurransefordelen er arbeidet de legger ned i nettbutikken.

Her er noen av tipsene hennes til hvordan du kan lykkes med nettbutikk:

Slik lykkes du med e-handel:

Foto
Sergey Zolkin / Unsplash
  1. Våg å skille deg ut med noe unikt. Det handler om mer enn bare å være billigst
  2. Forsøk å få din nettbutikk til å se ut som en vanlig butikk, sett fra kundens ståsted. Møt kunden digitalt, slik du ville møtt hen i et fysisk møte. Bli kjent med kunden gjennom å analysere og finne målgruppen din
  3. En nettbutikk er et foretak, og må drives som et. Du må utvikle en god plan, et realistisk budsjett og ha en effektiv markedsstrategi

Kilder: Entreprenör / Erika Nordlöf

Powered by Labrador CMS