suksess.jpg

Snu motgangen

Publisert: 10. januar 2011 kl 09.05
Oppdatert: 23. mai 2016 kl 22.22

I det svenske magasinet Entreprenör gir Susanne Robertsson, leder ved «Företaksakuten» på Västra Gotland, råd om hvordan bedrifter kan bekjempe motgang. Dette er noen av dem:

* Se over kostnadspostene.
Kom i gang så fort som mulig. Det tar tid å flytte til mindre lokaler, si opp avtaler etc.

* Lag en handlingsplan.
Analyser virksomheten og lag en liste over nødvendige forandringer. Det kan handle om innsparinger, måter å få nye kunder på eller endringer i måten man arbeider på.

* Jakt på nye muligheter.
Mister du en større kunde, må man raskt jakte på nye kunder. Det kan ta tid å etablere nye samrbeid, og det beste er om man kontinuerlig søker nye kontakter, uavhengig av om selskapet går godt eller dårlig. Det er risiko knyttet til å være for avhengig av en enkeltkunde.

* Utvikl produkter og tjenester.
Kanskje tilbudet kan gjøres mer innbydende uten større kostnader og anstrengelser? For eksempel ved å velge smartere emballasje eller gi bedre service til kundene?

* Ikke fir på kvalitet.
Et selskap som har en visjon om høy kvalitet skal ikke fire på kvaliteten i tøffe tider. Det er viktig å ikke uthule merkevaren. Det er både vanskelig og dyrt å bygge det opp igjen på et senere tidspunkt.

 

Saken fortsetter under annonsen

Finn ledige stillinger på lederjobb.no