organisering

Vær paranoide

- Vær paranoide, oppfordrer den amerikanske markedsføringsguruen Philip Kotler.

Publisert Sist oppdatert

Han poengterer at suksessfulle ledere må kunne håndtere krise og kaos. Det betyr at man må utarbeide fremtidsscenarier både for positiv og negativ utvikling, og for status quo.

Oppfordringen kom på et foredrag Kotler holdt i København om fremtidens ledere.

Kotler mener ifølge Business.dk at sjefer som setter personlig fremheving og suksess høyere enn virksomheten ikke vil lykkes.

- Ledere som ser på seg selv som superstjerner, er dømt til å mislykkes. Det er spesialisering som gjelder, og det er helt sentralt for virksomhetenes overlevelse og utvikling at toppsjefen gir noe av makten til de som sitter med kunnskapen, og andre dyktige mellomledere og medarbeidere i organisasjonen, sier Kotler i et intervju med danske Lederne.

Bra ledere

Kotler hadde også en forklaring på hvorfor finanskrisen har truffet Danmark relativt mildt, ifølge nettavisen Lederne.dk.

Det skyldes blant annet at danske virksomheter overveldende er små og mellomstore, og med en flat organisasjonsstruktur. De kan derfor reagere raskt og proaktivt i et stadig mer uforutsigbart verdenssamfunn, mener markedsføringsguruen.

- Kompleksiteten er mindre, kulturen er tydeligere, og avstanden mellom medarbeidere og toppsjef er relativ kort i små virksomheter, poengterer Philip Kotler.

Likevel går han til storbedrifter som Carlsberg, Bang & Olufsen og Lego, når han trekker fram gode sjefer.

Powered by Labrador CMS