Reiseliv

Norsk luftfart har gått fra to sentrale aktører til det som kan bli fire.

Flyr mot kaotisk gjenåpning

Det var ikke mange flystriper på himmelen i fjor. Fremover blir det mange flere – på kryss og tvers.

Publisert Sist oppdatert

Det ble et beintøft år for flybransjen. Ifølge Avinor forsvant 63 prosent av passasjerene på innenlandsruter og 77 prosent av utenlandspassasjerene. 60 prosent av rutene ble lagt midlertidig ned.

Norwegian måtte søke om konkursbeskyttelse i Irland og har vannet ut aksjonærene sine gjennom flere runder med kapitalinnsprøytning. Flåten skal etter planen reduseres fra 140 til rundt 50 fly. Alle langdistanseflyene av typen Boeing 787 Dreamliner og Boeing 737 Max forsvinner. Samtidig blir gjelden fra 2019 redusert fra 85 til rundt 20 milliarder kroner.

SAS fikk en passasjernedgang på over 70 prosent. Ifølge Dagens Næringsliv leter selskapet for tiden etter en erstatning til avtroppende konsernsjef Rickard Gustafson.

Ifølge avisen står det mellom en spanjol, en tysker eller en nederlender til å lede det skandinaviske selskapet. De tre er Alex Cruz som har vært toppleder i British Airways, Alexis von Hoensbroech den nåværende toppsjefen i Austrian Airlines og Anko van der Werff som for tiden sitter øverst i Avianca i Sør-Amerika.

På norsk innenriks vil det bli hardere konkurranse enn noen gang tidligere. Fire flyselskap skal slåss om de reisende på hovedrutene. Før korona var det bare to.

De to nykommerne er Flyr og Norse Atlantic. Også Wizz Air etablert seg i Norge nylig, men det tjekkiske selskapets fremtid her er usikker så lenge det ikke er villig til å tilpasse seg norske arbeidsvilkår.

Venter på avklaring

Det er et åpent spørsmål hva som er i ferd med å skje med konkurransesituasjonen.

Leder i NHO-foreningen Norsk Luftfart Torbjørn Lothe tror ingen vet svaret det akkurat nå.

– Først må vi få en avklaring på smittebildet og vaksinesituasjonen internasjonalt. Alt er avhengig av det, sier han.

Han peker på at innenlands trolig vil komme på vingene før utenlandsrutene. Men det ser ikke så bra ut. Denne uken blusset nye varianter av viruset opp i India og satte en støkk i de asiatiske markedene denne uken.

Foto Leder i NHO Luftfart Torbjørn Lothe. Foto: NHO Luftfart.

– Det er sommerperioden som normalt skaper mye trafikk når folk reiser sydover på ferie. Den glipper nå. Opptrappingen ligger nok litt lenger frem i tid enn man hadde sett for seg, sier Lothe.

Hva de nye aktørene betyr, vet han ikke.

– Det er også veldig usikkert. Ingen av dem er egentlig fullt etablert, så vi vet ikke så mye om hvordan aktørsituasjonen vil være fremover, sier Lothe.

Norse Atlantic som har fått Bjørn Kjos med på eiersiden, er spesielt vanskelig å si så mye om akkurat nå. Selskapet har planer om å satse på langdistanse. Selskapet ser for seg første flygning i desember 2021. Flyene skal overtas fra Norwegian.

– Det ligger langt frem i tid. Det interkontinentale markedet vil bruke lang tid å bygge seg opp, sier Lothe.

Flyr har uttalt at de vil vokse langsomt. Billettsalget skal etter planen starte ved utgangen av mai, og første fly, som blir levert i mai, tar av i retning Tromsø 30. juni. Flåten skal utvides gjennom høsten. Og før utgangen av året skal det jobbe 350 mennesker i selskapet.

Finansanalytikere har vært positive. Det ble løftet frem at Flyrs timing for å satse er god nå. Kostnadene for å lease fly er lave, og det er ikke akkurat vanskelig å finne ledige kabinansatte som vil opp i luften igjen for tiden.

Lothe peker på at flybransjen trenger mer drahjelp fra myndighetene. Til nå har flyselskaper ikke hatt tilgang til kompensasjonsordningen som gjelder for resten av næringslivet.

– Vi har hele tiden vært opptatt av at norsk luftfart får rammebetingelser som resten av næringslivet. Vi trenger en kompensasjonsordning for luftfarten som dekker en liten del av tapene som bransjen har lidd som følge av myndighetenes restriksjoner, sier han.

Selv om flyselskapene har vært holdt utenfor kompensasjonsordningen, har de fått tilbud om statlige låneordninger. Lothe mener det ikke har vært tilstrekkelig.

– Dette er en krise man ikke kan låne seg ut av.

Håper på 2022

Under en kvartalspresentasjon gjorde han det nylig klart at United forventer å gå med samme overskudd eller bedre i 2023 som de hadde i 2019. Han forventer videre at innenlands trafikk vil ta seg opp allerede i andre halvår.

Turistdestinasjoner som Hellas, Kroatia og Island har alle lettet på reiserestriksjoner for vaksinerte passasjerer. Ifølge nettstedet Skift som følger den internasjonale reiselivsindustrien har United åpnet ruter til alle disse landene, og bookingene skøyt i været.

Interesseorganisasjonen for internasjonal luftfart IATA presenterte nylig sitt syn på den økonomiske situasjonen for industrien per april 2021. Hovedkonklusjonen var at den finansielle situasjonen vil bli verre enn man så for seg i desember. Hovedproblemene er problemer med å kontrollere nye virusvarianter i enkelte regioner og treghet i vaksineringen.

Foreningen anslår at tapene for 2021 totalt vil beløpe seg til 47,7 milliarder dollar – som er mer enn estimatet fra desember på 38 milliarder dollar. Det er særlig de europeiske selskapene som trekker ned med et samlet forventet tap på 22 milliarder dollar i 2021. I fjor tapte eurpeiske flyselskap 35 milliarder dollar.

I rapporten peker IATA på at de store flyselskapene trolig har klart å samle den nødvendige kapitalen til å takle tapene, mens de små trolig vil bli helt avhengig av offentlig støtte eller ny kapital for å overleve.

Bransjen blør penger. IATA tror nå at man ikke kan forvente å nå break-even før i 2022.

Powered by Labrador CMS