I Oslo kan det fredag bli stående tusenvis av elsparkesykler som ikke kan tas i bruk, når de nye reglene trer i kraft. Antallet skal reduseres fra 23.000 til 8.000, men de deaktiverte sparkesyklene trenger ikke å bli hentet før på onsdag. 

Foto
Jil Yngland / NTB
 
 

 

Oslo kan bli full av elsparkesykler som ikke kan brukes

Publisert: 9. september 2021 kl 08.26
Oppdatert: 10. november 2021 kl 18.55

I tråd med de nye reglene i hovedstaden, som trer i kraft natt til fredag, skal tolv aktører på markedet fordele 8.000 elsparkesykler, maksimalt 667 hver, mellom seg i byen. Tillatelsen gjelder fram til og med 31. mars 2022.

Likevel kan tusenvis av dem bli stående på gata fram til onsdag, skriver Aftenposten. Det går fram av et brev fra Bymiljøetaten til aktørene, som avisa har fått tilgang til.

Der heter det at Bymiljøetaten likevel «forventer at hver aktør har maksimalt 667 kjøretøy tilgjengelig for utleie fra 10. september. Eventuelle kjøretøy utover dette antallet, som fremdeles er ute i byen, må gjøres utilgjengelig for bruk av publikum».

Det betyr at de ytterligere sparkesyklene kan deaktiveres av aktørene, med frist til innhenting først onsdag. Avisa skriver også at elsparkesykler som ikke er aktivert, kan taues inn etter veitrafikklovens bestemmelser om feilparkering.

Reduseringen ble utsatt etter at tre av aktørene, Voi, Tier og Ryde, tok innstrammingen i retten. De har begjært midlertidig forføyning, og en kjennelse fra Oslo tingrett er ventet fredag, skriver Aftenposten.

Saken fortsetter under annonsen