Samfunn
Oslo kan bli full av elsparkesykler som ikke kan brukes
Antallet tilgjengelige elsparkesykler skal i Oslo fredag reduseres fra 23.000 til 8.000, men det er uklart når sparkesyklene som tas ut, fjernes fra gata.
I tråd med de nye reglene i hovedstaden, som trer i kraft natt til fredag, skal tolv aktører på markedet fordele 8.000 elsparkesykler, maksimalt 667 hver, mellom seg i byen. Tillatelsen gjelder fram til og med 31. mars 2022.
Likevel kan tusenvis av dem bli stående på gata fram til onsdag, skriver Aftenposten. Det går fram av et brev fra Bymiljøetaten til aktørene, som avisa har fått tilgang til.
Der heter det at Bymiljøetaten likevel «forventer at hver aktør har maksimalt 667 kjøretøy tilgjengelig for utleie fra 10. september. Eventuelle kjøretøy utover dette antallet, som fremdeles er ute i byen, må gjøres utilgjengelig for bruk av publikum».
Det betyr at de ytterligere sparkesyklene kan deaktiveres av aktørene, med frist til innhenting først onsdag. Avisa skriver også at elsparkesykler som ikke er aktivert, kan taues inn etter veitrafikklovens bestemmelser om feilparkering.
Reduseringen ble utsatt etter at tre av aktørene, Voi, Tier og Ryde, tok innstrammingen i retten. De har begjært midlertidig forføyning, og en kjennelse fra Oslo tingrett er ventet fredag, skriver Aftenposten.
Nylige artikler
Equinor bestrider forelegg fra Økokrim – vil ta saken til retten
Husbanken: Bostøtten dekker mindre av boutgiftene enn før
KI-utvalg slår alarm: Vil skrote hjemmeeksamen
Stor mangel på tilrettelagte boliger: Utbyggerne kvier seg, kommunene mangler penger
Norge mangler en boligplan for eldrebølgen
Mest leste artikler
Slakter eget slagord
Historisk vedtak: FN-konvensjon for funksjonshemmede innlemmes i norsk lov
Økende arbeidsledighet blant unge: Er arbeidslivet tilpasset Gen Z?
Forbundsleder Lill Sverresdatter Larsen i NSF varsler flere søksmål for overtidsbetaling til deltidsansatte sykepleiere
Frank Gran om omkamper i kunnskapsorganisasjoner: Forståelse og ledelse