Samfunn
Australia skal granske Google og Facebooks markedsmakt
Australias konkurransemyndigheter, Australian Competition and Consumer Commission, ACCC, har startet arbeidet med en granskning av markedsmakten til Facebook og Google og andre digitale plattformer.
– ACCC startet dette arbeidet med et åpent sinn og vil studere hvordan digitale plattformer som Facebook og Google opererer slik at vi fullt ut kan forstå hvilken innflytelse de har i Australia, sier ACCC-leder Rod Sims i en pressemelding.
Som en del av granskingen skal ACCC undersøke mer langsiktige trender og effekter av teknologisk endring og hva det har å si for konkurransen i medielandskapet. Dette gjelder også situasjonen for annonsørene.
Bakgrunnen er at inntektene til de tradisjonelle mediene har stupt de siste årene og at annonsører bruker forholdsvis mer på de nye plattformene.
– Med dagens endringstakt øker bekymringene rundt medienes evne til å betale for utvikling av eget innhold, sier Sims. – I denne granskningen vil vi se nøye på hvordan digitale plattformer påvirker kvaliteten på nyheter og innholdet som produseres av australske medier.
ACCC har myndighet til å avholde større høringer og kreve innsyn i informasjon som ikke er offentlig tilgjengelig.
Etter planen skal en forstudie være klar om ett år, og den endelige rapporten skal presenteres sommeren 2019.
Får støtte på lederplass
Kanskje ikke så uventet er det flere aviser og nettaviser som er positive til granskningen. Financial Times skriver på lederplass at drømmen om at annonser på nett skal gi alle gratis nyheter var – i stor grad – basert på en illusjon. Selv har FT strammet inn betalingsmuren sin og påstår at strategien fungerer for dem.
De ferskeste tallene viser at Google og Facebook får brorparten av annonsekronene. I 2017 er det ventet at de to kommer til å få 84 prosent av de globale annonsekronene på nettet (når man holder Kina utenfor).
Nettgigantene er i ferd med å bli så store nå at det er vanskelig å hevde at de ikke påvirker konkurransen. Ifølge FT har Google, Facebook, Apple, Amazon, Microsoft, Tencent og Alibaba en totalt markedsverdi på 4 billioner dollar. Til sammen genererer de 150 milliarder dollar i resultater hvert år nå.
Ifølge FTs lederskribent ligger problemet i amerikansk konkurranselovgivning. Her identifiseres konkurransehindrende adferd gjennom høye priser, og ikke med andre former for markedsdominans.
FT mener andre land burde følge Australias eksempel.
- LES OGSÅ Lobbykamp om nettgigantene