Samfunn

Flere elever fullfører videregående skole.

Giske mener Røe Isaksen bommer på sine egne løfter med 30 år

Arbeiderpartiets nestleder Trond Giske mener utviklingen i skolen går «alt for sakte» og syns det er trist at dagens regjering prioriterer skattekutt fremfor en «god skole for barna våre».

Publisert Sist oppdatert

Rekordmange elevene som begynte på videregående i 2011 har fullført og bestått videregående opplæring innen fem år. Tallet, som vle lagt frem av Utdanningsdirektoratet er det høyeste siden målingene startet for 17 år siden.

– Det er svært positivt at flere elever fullfører videregående opplæring. Det er 1.000 flere elever som har gjennomført og fullført, sammenliknet med elevene som startet i 2010, sier direktør for statistikkavdelingen Irene Hilleren.

Andelen elever som fullfører innen fem år lå lenge stabilt mellom 67 og 71 prosent. De siste par årene har andelen som fullfører innen fem år økt noe og for elevene som startet videregående opplæring i 2011, var økningen på 0,3 prosentpoeng fra året før.

– Frafall i skolen er en av våre største utfordringer. Jo flere som fullfører videregående skole, jo færre risikerer vi at havner på Nav. Derfor er disse tallene gode nyheter både for den enkelte elev og for Norge, sier Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen i en epost til NTB.

86 prosent av elevene som har tatt studieforberedende utdanningsprogram har fullført og bestått videregående innen fem år. For yrkesfaglige studieprogram er andelen 59 prosent.

Ikke i nærheten av målet

«Selv om det er positivt med en fremgang på 0,3 prosent betyr det likevel at utviklingen går alt for sakte. Fortsatt er det mer enn 1 av 4 elever som ikke har fullført videregående etter fem år. Ambisjonen er at 90 prosent av elevene skal gjennomføre skolen innen 2030,» kommenterer Arbeiderpartiet og fortsetter:

«Med utviklingen det siste året vil ikke dette målet nås før 2060. Høyre er dermed også 30 år bak planen. Årsaken til at fremgangen i gjennomføring ikke er større er at de viktigste grepene for at flere skal gjennomføre fortsatt står på vent.»

Realiteten er at fortsatt er det 1 av 4 elever som ikke gjennomfører videregående opplæring

– Realiteten er at fortsatt er det 1 av 4 elever som ikke gjennomfører videregående opplæring. Det trengs en helt annen innsats i skolepolitikken for å nå målet om at flere skal fullføre opplæringen, derfor vil vi ansette 3000 flere lærere, gi alle søkere læreplass, ansette flere helsesøstre og gjennomføre tidlig innsats, sier Trond Giske, nestleder i Arbeiderpartiet.

– Røe Isaksen bommer på sine egne løfter med 30 år. Det er først og fremst trist for elevene at Høyre- og Frp-regjeringen prioriterer skattekutt fremfor en bedre skole for barna våre. Resultatet er at det fortsatt er over 15.000 elever i hvert kull som står uten fagbrev eller studiekompetanse fem år etter skolestart. De skal inn i et arbeidsliv hvor jobbene for ufaglærte er i ferd med å forsvinne, sier Giske

Positiv utvikling i alle fylker

Flest fullfører og består i Akershus med 78 prosent, mens færrest gjør det i Finnmark med 63 prosent. Finnmark har imidlertid hatt en svært god utvikling de seneste årene.

Siden 2006-kullet har gjennomføringsandelen økt med 14 prosentpoeng. Forskjellen mellom fylket med høyest gjennomføring og fylket med lavest gjennomføring har fra 2006-kullet til 2011-kullet sunket fra 27 til 15 prosentpoeng.

Samtlige fylker har økt andelen som fullfører og består fra 2006- til 2011-kullet. Oslo har hatt lavest økning, men har likevel tredje høyeste fullføringsandel. Størst økning har det vært i de nordligste fylkene.

Variert på yrkesfag

Mens andelen som fullfører og består er omtrent 86 prosent for alle de tre studieforberedende utdanningsprogrammene, er det større variasjoner mellom de yrkesfaglige utdanningsprogrammene.

For de yrkesfaglige utdanningsprogrammene markeres ytterpunktene med 45 prosent som fullfører og består blant elevene på restaurant- og matfag, og 81 prosent på medier og kommunikasjon.

Det er først og fremst trist for elevene at Høyre- og Frp-regjeringen prioriterer skattekutt fremfor en bedre skole for barna våre

Det er en god del variasjon mellom fylkene i andelen som fullfører og består de enkelte utdanningsprogrammene.

Selv om andelen som fullfører og består innen de studieforberedende utdanningsprogrammene generelt sett er høy, er det relativt lave andeler som fullfører og består idrettsfag i Oslo og musikk, dans og drama i Nordland, Buskerud og Finnmark.

Flest fullfører i kystfylkene

Andelen som fullfører og består yrkesfaglige utdanningsprogram er høyest i kystfylkene fra Vest-Agder i sør, til Møre og Romsdal i nord (med unntak av Hordaland).

Mellom de enkelte utdanningsprogrammene er det store variasjoner mellom fylkene. For eksempel er andelen som fullfører og består innen service og samferdsel i Finnmark omtrent halvparten av det man finner i Møre og Romsdal og Akershus.

Andelen som slutter i løpet av skoleåret har vært relativt stabil på samtlige trinn de siste årene. Fra 2006-07 frem til 2015-16 har andelen sunket litt på Vg1, vært stabil på Vg2 og økt litt på Vg3.

Fylker med høy andel av dem som slutter på ett trinn har det stort sett også på de andre trinnene. Østfold, Finnmark og Nordland er i denne gruppen. Tilsvarende har de med lav andel som slutter på ett trinn det også på de andre trinnene. Blant annet Sogn og Fjordane og Vestfold er i denne gruppen.

Powered by Labrador CMS