Samfunn
BankAxept anklages for misbruk av markedsmakten
Konkurransetilsynet er på saken.
Det nasjonale betalingssystemet BankAxept står for åtte av ti kortbetalinger i norske butikker. Deres planlagte prisøkning kommer til å gå hardt ut over lønnsomheten for utsalgssteder landet rundt, tror hovedsammenslutningen for tjenestenæringene, Virke.
Noen kjeder kan komme til å måtte betale opptil fire ganger mer enn før, skriver Virke i en bekymringsmelding til Finansdepartementet og Konkurransetilsynet.
Der anklages BankAxept for misbruk av sin dominerende markedsposisjon.
«Den betydelige prisøkningen ser ikke ut til å være begrunnet i økte kostnader og andre saklige, objektive faktorer, og fremstår derfor som urimelig og/eller diskriminerende,» skriver Virke i brevet som er signert direktør for Virke dagligvare, Ingvill Størksen, og advokat Thomas Flo Haugaard.
– Vi mener at BankAxept går langt i å utnytte sin dominerende stilling når de dikterer priser. (...) Har du monopol på en viktig tjeneste kan du ikke bare diktere vilkårene, sier direktør for Virke Handel, Harald Andersen.
I brevet anmoder Virke Konkurransetilsynet om å «undersøke dette nærmere, herunder vurdere tiltak som sørger for at butikker og andre brukersteder får tilgang til BankAxept på rimelige og ikke-diskriminerende vilkår.»
Dagens Perspektiv har snakker med administrerende direktør Øyvind Apelland i BankAxept, men han ønsker ikke å kommentere saken før det kommer en eventuell uttalelse fra Konkurransetilsynet.
Han forteller at BankAxept ikke har hatt noen form for kommunikasjon med tilsynet etter brevet fra Virke, som ble offentliggjort i dag, 5. januar.
Konkurransetilsynet bekrefter at de har saken til vurdering, men kan ikke si noe om når en eventuell reaksjon vil komme.
Slår seg sammen
I november ble det kjent at betalingssystemet Bankaxept slår seg sammen med betalingstjenesten Vipps og den elektroniske legitimasjonsteknologien BankID – som brukes av alle landets banker og offentlige digitale tjenester.
Målet med det nye selskapet er å utvikle en digital infrastruktur som er i stand til å kjempe mot aktører fra og i utlandet.
– Betalingsmarkedet er i radikal omveltning med endringer i brukeradferd, teknologiske nyvinninger og nye rammevilkår. Globale aktører er allerede tungt til stede i det norske betalingsmarkedet, og de store teknologigigantene sitter med fingeren på knappen for å sikre seg en del av nordmenns betalinger. Gjennom dette grepet står det norske alternativet bedre rustet til å konkurrere mot de store utenlandske aktørene, uttalte Vipps-sjef Rune Garborg i sakens anledning.