Samfunn

BankAxept står for åtte av ti kortbetalinger i norske butikker.

BankAxept anklages for misbruk av markedsmakten

Konkurransetilsynet er på saken.

Publisert Sist oppdatert

Det nasjonale betalingssystemet BankAxept står for åtte av ti kortbetalinger i norske butikker. Deres planlagte prisøkning kommer til å gå hardt ut over lønnsomheten for utsalgssteder landet rundt, tror hovedsammenslutningen for tjenestenæringene, Virke.

Noen kjeder kan komme til å måtte betale opptil fire ganger mer enn før, skriver Virke i en bekymringsmelding til Finansdepartementet og Konkurransetilsynet.

Der anklages BankAxept for misbruk av sin dominerende markedsposisjon.

«Den betydelige prisøkningen ser ikke ut til å være begrunnet i økte kostnader og andre saklige, objektive faktorer, og fremstår derfor som urimelig og/eller diskriminerende,» skriver Virke i brevet som er signert direktør for Virke dagligvare, Ingvill Størksen, og advokat Thomas Flo Haugaard.

Foto Direktør Harald J. Andersen i Virke Handel mener Konkurransetilsynet må undersøke BankAxepts planlagte prisøkninger. (Foto: Virke)

– Vi mener at BankAxept går langt i å utnytte sin dominerende stilling når de dikterer priser. (...) Har du monopol på en viktig tjeneste kan du ikke bare diktere vilkårene, sier direktør for Virke Handel, Harald Andersen.

I brevet anmoder Virke Konkurransetilsynet om å «undersøke dette nærmere, herunder vurdere tiltak som sørger for at butikker og andre brukersteder får tilgang til BankAxept på rimelige og ikke-diskriminerende vilkår.»

Dagens Perspektiv har snakker med administrerende direktør Øyvind Apelland i BankAxept, men han ønsker ikke å kommentere saken før det kommer en eventuell uttalelse fra Konkurransetilsynet.

Han forteller at BankAxept ikke har hatt noen form for kommunikasjon med tilsynet etter brevet fra Virke, som ble offentliggjort i dag, 5. januar.

Konkurransetilsynet bekrefter at de har saken til vurdering, men kan ikke si noe om når en eventuell reaksjon vil komme.

Endringer i BankAxept

Inntil nylig har BankAxept vært et rent interbanksamarbeid, hvor BankAxept har fakturert den enkelte bank for sine tjenester. Gjennom innløsningsavtaler har butikker og andre brukersteder kjøpt betalingstjenester gjennom bankene. Dette har omfattet tilgang til BankAxept og alle øvrige tjenester som er nødvendige for å kunne utføre betalingstransaksjoner mellom brukerstedet og dets kunder.

Slike transaksjoner gjøres via kundens BankAxept-betalingsinstrument, primært kundens debetkort. Totalprisen og øvrige vilkår i innløsningsavtalene er blitt tilbudt i konkurranse mellom de ulike bankene, slik at brukerstedene har stått fritt til å velge den mest konkurransedyktige totalpakken.

Bankene har nå skilt innløsningstjenesten fra tilknytningen til BankAxept, slik at brukerstedene nå må ha to avtaler - en med banken og en med BankAxept.

Virke mener dermed at en «helt sentral faktor» for brukerstedets totalpris for tilknytning til BankAxepts betalingssystem er unntatt konkurranse, ettersom BankAxept er eneste tilbyder av tilknytningstjenester til systemet.

«Der BankAxept-systemet tidligere har lagt til rette for konkurranse om både tilgangen og innløsningstjenesten, er det altså kun sistnevnte som nå er gjenstand for konkurranse. Prisen og øvrige vilkår for tilgang til nødvendig infrastruktur dikteres dermed ensidig av BankAxept, uten konkurransepress fra andre aktører,» skriver Virke i sin bekymringsmelding.

(Kilde: Virke, BankAxept)

Slår seg sammen

I november ble det kjent at betalingssystemet Bankaxept slår seg sammen med betalingstjenesten Vipps og den elektroniske legitimasjonsteknologien BankID – som brukes av alle landets banker og offentlige digitale tjenester.

Målet med det nye selskapet er å utvikle en digital infrastruktur som er i stand til å kjempe mot aktører fra og i utlandet.

– Betalingsmarkedet er i radikal omveltning med endringer i brukeradferd, teknologiske nyvinninger og nye rammevilkår. Globale aktører er allerede tungt til stede i det norske betalingsmarkedet, og de store teknologigigantene sitter med fingeren på knappen for å sikre seg en del av nordmenns betalinger. Gjennom dette grepet står det norske alternativet bedre rustet til å konkurrere mot de store utenlandske aktørene, uttalte Vipps-sjef Rune Garborg i sakens anledning.

Powered by Labrador CMS