Samfunn
Mens kjøttproduksjonen i Norge når nye høyder varsler McDonalds storsatsing
Samtidig tar ny rapport til orde for å redusere kjøttforbruket for klimaets skyld.
Samtidig som SSB melder at norsk kjøttproduksjon aldri har vært større, konkluderer en rapport fra Norsk klimastiftelse om at kjøttforbruket må ned.
Samlet utgjør kjøttproduksjonen nå 351.000 tonn i året. Det er en vekst på 25 prosent siden 2005.
Bacon og pølser er mest populært. Av den totale produksjonen utgjorde svin 39 prosent, fjørfe 29 prosent, storfe 24 prosent og sau 8 prosent.
Rogaland er landets største kjøttfylke. Om lag 29 prosent av produksjonen foregår her.
Politisk mål om høyere kjøttproduksjon
Det er et politisk mål i Norge om at matproduksjonen skal økes.
Ifølge Landbruksmeldingen fra 2012 skal kjøttproduksjonen økes med om lag 20 prosent frem mot 2030.
Men det målet er vanskelig å oppnå når man samtidig skal føre en ambisiøs klimapolitikk.
For kjøttproduksjon er ikke spesielt klimavennlig.
I en rapport fra Norsk Klimastiftelse som tar til orde for å senke kjøttforbruket, heter det at matsystemet er den største kilden til klimagassutslipp i verden ved siden av energisektoren.
Utslippene skjer gjennom metan som husdyrene slipper ut helt på egen hånd, og gjennom lystgass som stammer fra gjødselbruk.
Norge har lite landbruk sammenlignet med land som Danmark, USA og Australia. Totalt sett står landbruket for 8 prosent av de norske klimagassutslippene.
I dag likestiller ikke Stortinget metanutslipp med CO2-utslipp.
Men ifølge norske klimamål og internasjonale avtaler om utslippsreduksjoner skal utslippene ned også i landbruket.
Vil ha lavere kjøttforbruk
Fra 1989 til 2016 økte kjøttforbruket i Norge fra 53 kg til 77 kg i gjennomsnitt. Det er en økning på 50 prosent over 27 år, ifølge tall fra Helsedirektoratet.
Vi spiser aller mest rødt kjøtt, men hvitt kjøtt er det som vokser raskest for tiden.
I rapporten pekes det på at en reduksjon i kjøttproduksjon- og forbruk og økt inntak av frukt og grønt og fisk kan gi økonomisk gevinst og være bra for klimaet.
Redusert ammekuproduksjon sammenlignet med forventet utvikling uten en slik reduksjon, gir et beregnet utslippskutt på opptil 800 000 tonn CO2 per år.
McDonalds varsler storsatsing
Restaurantkjeden McDonalds virker ikke å ha tro på at nordmenn og andre i Norden kommer til å spise mindre kjøtt fremover.
Riktignok lanserte kjeden et vegetaralternativ i 2017, den såkalte Veggie McSpice-burgeren, men fortsatt er det burgere av storfe som selger best.
Tirsdag varlset McDonalds en historisk ekspansjon i Norden.
Målet er å vokse med 100 restauranter over de neste fem årene. Og 20 disse skal opprettes i Norge.
Innen ti år er målet 200 nye restauranter i Norden.
Det er Guy Hands som tok over som Development Licencee for McDonalds i Norge, Sverige, Danmark og Finland som står bak planene.
– Det har vært en sunn markedsvekst på tvers av alle landene og vi ser et stort potensiale for vekst i alle de fire markedene i Norden. Vi er klare for å investere det som er nødvendig for å kunne benytte oss av det potensialet. I dag serverer vi 150 millioner gjester hvert år i Norden og målet er at vi skal nå 200 millioner gjester i året, sier Group CEO for McDonald’s Norden, Christer Åberg i en pressemelding.
McDonald's og selskapets franchisetakere investerer også i en omfattende oppgradering av de eksisterende restaurantene. I løpet av året vil rundt 30 restauranter tilby en mer moderne restaurantopplevelse gjennom blant annet bordservering og digital kioskbestilling.
Innen 2019 vil det store flertallet av de norske restaurantene være oppgraderte.