Samfunn

Artisten Mariah Carey opptrer på shoppingfestivalen i dagene før det store Singles Day i Kina.

Netthandel vokser mest i Norden

Mens netthandelen fosser frem, lanserer Virke storstilt angrep på avgiftsfri netthandel fra utlandet.

Publisert Sist oppdatert

Søndag var dagen for verdens største salg, det såkalte Singles Day i den kinesiske nettbutikken Alibaba.

Totalt ble det omsatt varer for 30,7 milliarder dollar denne dagen. Det tilsvarer 261 milliarder kroner.

Fortsatt er det snakk om formidabel vekst. Oppgangen fra 2017 er på 27 prosent, men året før var veksten 39 prosent, så analytikere snakker om at veksten er i ferd med å dabbe litt av.

Vokser mest i Norden

Nye tall fra Salesforce som leverer digitale verktøy for kundehåndtering, viser at det er den nordiske netthandelen som vokser aller mest for tiden.

Tallene til Salesforce er basert på 500 millioner nettkunder rundt om i verden.

Totalt økte den globale omsetningen på nett med 17 prosent. Men i de nordiske landene var veksten på hele 48 prosent – og høyest i verden.

Ifølge Salesforce bruker netthandlere i Norden 1320 kroner per bestilling i snitt.

 

Hele 42 prosent av alle kjøp sendes med frakt inkludert.

Det siste året er det også en endring i hvilke ting som er mest populært for nettshopperne.

Sterkest omsetningsvekst har det vært innen segmentet luksusklær hvor oppgangen er på 37 prosent siden i fjor.

Tidligere var det interiørprodukter som hadde førsteplassen.

Helse- og skjønnhetsprodukter, sportsklær og vanlige klær øker også fortsatt.

Dobbelt så mange handler på iPhone og iPad

Stadig flere handler også direkte fra mobilen. Telefon og nettbrett opplever den sterkeste veksten fra i fjor med hele 80 prosent.

Av disse handler 66 prosent av brukerne på Apple iOS og 34 prosent på Android.

Om undersøkelsen

Salesforce er verdens største leverandør av CRM-systemer og har hentet inn tallene fra 500 millioner netthandlene mennesker i 29 land. Dataene er basert på 1,2 milliarder besøk på totalt 997 forskjellig nettbutikker. Kvalifiseringskravet er at nettbutikkene må ha vært i drift i minimum to år.

Til tross for at 3,4 millioner nordmenn nå er på Facebook, står sosiale medier for svært lite av nordisk netthandel, melder Salesforce.

Bare syv prosent av trafikken til netthandelen kommer fra sosiale medier. Men det er til gjengjeld en solid økning fra kun to prosent i fjor.

SSB har beregnet Olas og Karis netthandel i utlandet i 2017 til 22 milliarder kroner, herav 18,4 milliarder under 350 kroner. I 2017 kom det totalt 40 millioner småpakker til Posten, handlet av norske forbrukere på utenlandske nettsteder.

Til kamp mot 350-kroners grensen

Hovedorganisasjonen Virke har lenge kjempet mot at utenlandske nettbutikker kan sende varer til Norge uten å trekke moms dersom salgssummen er lavere enn 350 kroner.

KrF krever den avgiftsfrie grensen for netthandel fjernet i forhandlingene med regjeringen. Samtidig har Frp vernet om 350-kroners grensen.

Virke mener det er helt avgjørende for norsk handels konkurranseevne og fremtid at 350-kronersgrensen forsvinner.

Organisasjonen lanserer derfor en storstilt kampanje for å synliggjøre det de mener er en svekkelse av næringen.

– Handelen ser at politikerne ikke har forstått hvilken stor omstilling handelsnæringen er inne i og hvordan 350-kronersgrensen svekker næringens konkurranse- og omstillingsevne, sier direktør i Virke Handel, Harald J. Andersen.

– Vi har ingen tid å miste. Hver uke forsvinner 40 arbeidsplasser og 20 millioner kroner i tapte inntekter til staten, understreker Andersen og viser til en rapport fra Menon Economics.

Kampanjen er et spleiselag mellom mange handelsbedrifter, Virke Handel og LO/Handel og kontor. 350-kronersgrensen rammer hele den norske varehandelen, så spleiselaget er bredt.

Powered by Labrador CMS