Samfunn

Øst-europeiske lastebiler tar stadig mer av veitransporten

Øst-europeiske lastebiler tar stadig markedsandeler. Nå vil regjeringen gjøre det enklere for sjåfører fra land utenfor EØS.

Publisert Sist oppdatert

Mens norske og nordiske lastebiler transporterte det meste av veigods over norske grenser for bare fem år siden, har det bildet endret seg dramatisk.

De siste tallene fra SSB viser at nordiske lastebiler fortsatt står for 2 av 3 tonn, men baltiske og polske lastebiler har økt kraftig - faktisk har baltiske lastebiler doblet godsmengden de siste fem årene.

 

Det siste året er veksten for baltiske lastebiler på 11 prosent, mens polske lastebiler økte med 7,8. Samtidig mistet de norske lastebilene 8,7 prosent og de skandinaviske 11,7.

Samferdselsminister Jon Georg Dale gjør det nå enda enklere for utenlandske sjåfører i Norge.

– Vi vil nå gjøre det enklere å bruke førerkort fra land utenfor EØS for personer som arbeider midlertidig i Norge, sier han i en pressemelding.

Dale har bedt Vegdirektoratet utvide perioden fra tre til seks måneder. Grepet skal være spesielt aktuelt for sesongnæringer innen turisme.

Vegdirektoratet vil nå utarbeide og sende på høring et forslag til endringer i regelverket. Endringer vil kunne være på plass til sommaren 2019.

Road Alliance

Departementet deltar i et europeisk prosjekt for å sikre en mer rettferdig konkurranse og hindre sosial dumping.

Nye regler for markesadgang (kabotasje), kjøre- og hviletid/arbeidsvilkår, fartsskrivere og kontroll av arbeidstid, og utsendingen av arbeidstid stod på programmet under ministermøtet Road Alliance i Brussel.

– Vi er imot å gi unntak fra forbudet mot normal hviletid i kjøretøyene. Det bør også være en klar regel om at føreren skal reise hjem minimum hver fjerde uke, sier Dale.

Han gjentar at regjeringen ikke ønsker liberalisering av kabotasjeregelverket.

Powered by Labrador CMS