Samfunn

Europa melder seg på i batterikampen

Tysk-svensk samarbeid skal konkurrere med Tesla og Kina.

Publisert Sist oppdatert

Kampen om å utvikle den beste batteriteknologien, og dermed vinne herredømme over transportsektoren – og sannsynligvis store deler av det globale – og norske – strømmarkedet, har stått mellom amerikanske og asiatiske selskaper.

Nå melder imidlertid Europa seg på.

Svenske Northvolt har alliert seg med Volkswagen, og danner i samarbeid med partnere fra sju EU-land Den Europeiske Batteriunionen, eller EBU.

Det bekrefter selskapene i en pressemelding torsdag.

Målet er å «bidra med midler til forskning, utvikling og industriell implementering av batteriteknologi», og slik bli en pådriver innen batteriforskning i hele Europa, skriver de.

Som en følge av de planlagte forskningsaktivitetene, kommer alle de involverte partnerne vil øke sine investeringer på feltet, ifølge pressemeldingen. Den nydannede unionen håper også at de kan få offentlig finansiell støtte, siden det tyske energidepartementet har utlovet midler til denne typen forskning.

«De felles forskningsaktivitetene til EBU vil dekke hele batterienes verdikjede – fra råmateriale via celleteknologi til resirkulering,» heter det i pressemeldingen.

Resultatene av forskningen innen EBU skal utveksles fritt mellom alle de involverte partnerne, på tvers av landegrenser, opplyser VW i en pressemelding. Unionen skal starte sitt arbeid i begynnelsen av 2020.

Hastverk

Norge er det landet som har kommet lengst i elektrifiseringen av persontrafikken, mye takket være gode belønningsordninger for de som har valgt elbil.

Denne uken annonserte imidlertid Høyre at tiden med subsidiering av elbiler snart må ta slutt. Flere land har innsett at omfattende subsidiepolitikk ikke kan opprettholdes lenge.

Dersom utviklingen skal opprettholdes eller styrkes, må bedre og billigere batteriteknologi på plass snarest, sa direktør for elektrifisering hos Audi, Stefan Niemand, under et arrangement i Oslo i fjor.

– Batteripriser må falle drastisk, for å få dette til, trenger vi ny og bedre teknologi. Vi må ha langt bedre rekkevidde og gode batteriløsninger, sa tyskeren.

Omstridt

Kina har proklamert at de vil forby nye bensin- og dieselbiler «i nær fremtid», og bilprodusenter legger stadig mer vekt på elbilmarkedet. Foruten de helelektriske selskapene, som Tesla, har Volvo gått lengst i omstillingen – alle bilder de produserer fra og med i år skal ha en elektrisk motor.

I Norge har kjøringen med norske elbiler økt med 45 prosent fra 2017 til 2018, og utgjorde alene nær sju prosent av den samlede kjøringen med personbiler, meldte SSB denne uken.

Til tross for lovordene om en elektrifisert transportsektor skapte fjorårets fredsprisvinner Denis Mukwege furore da han uttalte at batteriene som nordmenn så stolt kjører rundt i, bidrar til krig i Kongo.

Årsaken er at batteriene til elbiler – og en rekke andre forbrukerprodukter, som smarttelefoner – bruker kobolt. Halvparten av all kobolt i verden kommer fra Mukweges hjemland Kongo, og kampen om metallet har blitt en pådriver for væpnet konflikt i landet.

– Vi har nå en mulighet til å la verden se de menneskelige kostnadene ved alle maskinene vi bruker. Krigen i Kongo er ikke en etnisk krig eller religiøs krig. Det er en krig om ressurser. Og de ressursene brukes over hele verden, sa Mukwege under sin tale.

Powered by Labrador CMS