Samfunn

Per Øyvind Voie, næringspolitisk direktør i Elektroforeningen, vil ha elbilvirkemidler til sjøs.

Vil ha elbilvirkemidler til sjøs

Elbåteiere må være trygge på at de får ladet båten sin når de legger til kai, sier lederen i Elektroforeningen.

Publisert Sist oppdatert

Lederen i Norsk Elektroforeningen, Per Øyvind Voie, har en ambisjon om at Norge skal bli verdens første helelektriske samfunn.

– Vi er gode, men vi henger etter i maritim sektor, sier han.

Nå tar han til orde for at vi trenger elbilvirkemidler til sjøs.

Ifølge Voie ligger det store muligheter for økt verdiskapning og nye arbeidsplasser gjennom maritim elektrifisering.

Elektroforeningen (EFO) er en bransjeforening for produsenter, importører og grossister av elektroteknisk materiell, utstyr og løsninger. Samlet omsetter medlemmene for over 50 milliarder norske kroner og de har over 13000 årsverk.

– Norge er en stor produsent av båter i alle størrelser, både til proff- og fritidsmarkedet. Gjennom å ta en internasjonal lederrolle på maritim elektrifisering kan vi skape et nytt norsk eksporteventyr, sier han og anslår 3000 til 5000 nye og varige arbeidsplasser.

Tallet er blitt til gjennom et felles analyseprosjekt med Bellona og Nelfo i 2017. Jobbene skal kommer på toppen av allerede eksisterende arbeidsplasser.

– I dagens båtpark er det mange nye båter med lang gjenværende levetid, da er det mest hensiktsmessig med ombygging, sier Voie.

Han ser også for seg at Norge kan bli en eksportør av elektriske fartøyer.

– Dette vil bli et stort globalt marked en dag. Nå kan vi ta en posisjon.

Redusere utslipp

Elektrifisering av båtparken vil også kunne redusere en betydelig mengde med utslipp av CO2.

Fritidsbåtene i Norge står alene for over 500.000 tonn ifølge SSB - og muligens mer hvis en bruker satellittdata for mer nøyaktige målinger.

Tar en med kystfiskeflåten er de totale utslippene fra småbåter på over en million tonn CO2 per år.

– Disse utslippene kan halveres ved overgang til batterihybride løsninger - og fjernes helt om en går for helelektriske båter, sier Voie.

Han peker særlig på tre virkemidler han håper politikerne innfører.

Ladeinfrastruktur viktigst

– Det første og viktigste tiltaket er å få plass en nasjonal støtteordning for ladeinfrastruktur. Elbåteiere må være trygge på at de får ladet båten sin når de legger til kai, og i dag er infrastrukturen alt for dårlig. Her må politikerne få Enova på banen, og det må tenkes helt nytt. Det holder ikke med landstrøm - vi må ha ladestrøm i alle norske havner. Det kan bli kostbart en del steder, og vi er derfor helt avhengig av en nasjonal støtteordning som kan redusere kostnader og risiko for utbyggere, sier Voie.

Dyr elbilpolitikk

SSB-forsker Geir H. Bjertnæs har vært blant dem som har vært mest kritiske til elbilfordelene. Ifølge ham er eilbilpolitikken i Norge svært lite effektiv.

Hans utredninger har vist at mens man ofte anser skaden fra et tonn CO2-utslipp å koste samfunnet fra 400 kroner og oppover (men også noen ganger lavere enn dette), betaler vi rundt 5.000 kroner for CO2-reduksjoner gjennom avgiftsfritak for elbiler.

Og det er hvis elbilene lades med helt rent strøm og hvis man ikke tar med utslipp fra produksjonen av bilene. Når dette tas med i regnestykket, kan prislappen trolig tredobles, anslår Bjertnæs.

Har dere regnet på hva det vil koste?

– Det vil koste en del. Men vi tror vi kan hente en del ved å skrote dagens ordning for refusjon av mineraloljeavgiften på 400 millioner kroner. Så må en del tas av Enovas støtte til infrastruktur, sier Voie.

Fjern moms på elbåter

– Akkurat som de første elbilene var dyrere enn fossile biler, er de første elbåtene dyrere enn fossile båter. For å få fortgang i markedet bør staten derfor gi momsfritak for båter med elektrisk drivlinje. Dette tiltaket vet vi har hatt stor effekt for antallet elbiler i dag, og det er derfor ingen grunn til å ikke tro at tiltaket kan ha samme effekt til sjøs.

Gjør det dyrere med fossile båter

Elektroforeningen mener nemlig det må bli dyrere å bruke fossile båter.

– En mulighet kan være økte avgifter på drivstoff, en annen kan være økte havneavgifter, sier Voie

Representanter for fiskeflåten har uttrykt at en omlegging til elektrisitet vil by på store utfordringer. Å gå tom for strøm på havet er en ekstrem form for rekkeviddeangst, og ombygging av båtene kan bli dyrt.

Politiske signaler

Rett før sommeren slapp regjeringen sin strategi for grønn skipsfart.

Flere fra miljøbevegelsen, blant annet Bellona, kritiserte strategien for å være litt lite konkret.

– Det er ingen tvil om at politisk ledelse ønsker seg mer elektrifisering. Her kommer vi med et mer konkret innspill til hvordan det kan skje, sier Voie.

Han skal diskutere saken videre med miljø- og klimaminister Ola Elvestuen under Arendalsuka.

Powered by Labrador CMS