Samfunnsstyring

Follobanen som speilbilde av Norge: Vi lærer aldri

Professor Jan Ketil Arnulf bor i Ås, og bruker – i teorien – tog til og fra jobben på BI i Oslo. Han tar et personlig og ikke minst faglig oppgjør med norsk jernbanepolitikk, med de mektige 'togfyrstene' og den 'typisk norske' egenskapen å aldri lære av feil.

Publisert Sist oppdatert

­ESSAY - ANALYSE.

Vi kommer antakelig aldri til å lære noe av fadesene på Østfoldbanen, hverken den akutte krisen med Blixtunnellen på Follobanen eller den skandaløse fortsettelsen av innstillinger og forsinkelser. Til det har situasjonen vedvart altfor lenge.

Advarselen kom allerede i en artikkel i Moss avis fra 7. januar 1988: «Ser vi historisk på Østfoldbanen er det god tradisjon med forsinkelser. Da banen skulle åpnes i 1879 og et feststemt publikum ventet på perrongen kom toget aldri. Den 6. desember 1879 kjørte nemlig åpningstoget i fjellet. Festen ble følgelig utsatt, og siden har vi alltid ventet på NSB[Vy].»

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS