Samfunnsstyring
Pi, pluss og produktivitet
– Det blir hundre og femtitre kroner. Sommervikaren på kolonialen rakk å sende en kjapp melding på mobilen mens hun ventet på at jeg fikk frem lommeboka. Jeg rakte henne en tohundrelapp og tre kronestykker. Blikket som møtte meg var tommere enn badestranda på en kald norsk sommerdag.
Det koster ikke så mye. Hun snappet tohundrelappen, ba meg beholde de tre kronene og talte langsomt opp resten av vekslepengene fra kassa. Mitt forsøk på å forklare at det ville være enklere for henne å gi meg igjen en femtilapp fremfor masse mynt, lyktes ikke.
Denne uken la regjeringen fram sin realfagsstrategi. Som kunnskapsministeren understreket: «Vi kan ikke sitte stille og se på at tusenvis av norske ungdommer hvert år går ut av grunnskolen uten å kunne regne.» Når én av fem går ut av 10. klasse med 1 eller 2 i standpunktkarakter, er det bekymringsfullt. Og situasjonen har vært omtrent den samme de siste 15 årene. Den nye strategien retter seg mot realfagene i barnehage og grunnopplæring. Det er prisverdig at det skal gjøres en innsats for at regneferdigheter og kunnskaper i realfag blir utviklet tidlig.
Satsing på realfag handler nemlig ikke bare om at flere skal bli matematikere, fysikere, forskere eller ingeniører. Det dreier seg i like stor grad om at de fleste av oss daglig – både på jobb og privat – tar beslutninger hvor tallforståelse er viktig, hvor det er greit å kunne vurdere en størrelsesorden og gjøre et anslag. Det handler om å være grunnleggende kunnskapsmessig utrustet til å gjøre elementære beregninger, ha en formening om hva ting vil koste og hvor mye mer man må betale på lånet hvis renten stiger fra tre til fem prosent.
Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd
99,- 715,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd
2700,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd
1,- 199,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd
2290,-
KJØP