Samfunnsstyring

Turister og opplevelser: Opplevelser som kjerneprodukt

Publisert Sist oppdatert

Turister reiser ikke primært fordi hotellet er fint eller transporten er praktisk, det er støtteprodukter, og de må selvsagt være tilstede. Det er opplevelser som i økende grad har blitt viktig motivasjon for å reise. Opplevelser i reiselivssammenheng er naturbaserte, kulturbaserte eller måltidsbaserte, evt i kombinasjon. For eksempel, så ser vi at guidede kajakkturer på Helgeland i Verdensarvområdet, ikke kun handler om padling i øyriket, det handler også om kystkultur før og nå, og møte med lokalbefolkningen. Forskning jeg har gjort gjennom prosjektet Opplevelser i nord (www.opplevelserinord.no), viser at naturen er unik for padling, men vel så viktig for turistenes verdiskaping er kystkulturen. Da må turguiden ha lagt opp til fortellinger om kulturen og møter med lokal befolkningen. Hvis ikke, så padler turistene kun i kulisser av natur. Et annet eksempel er måltidsopplevelser i Lofoten. Turister ønsker gjerne å spise lokale retter, hvis de i tillegg til lokale råvarer og retter får fortellinger om dem, økes ofte meningen og verdien for de besøkende. Det handler ikke kun om å bli mett eller utørst, det blir da en minnerik og meningsfull opplevelse.

Hvorfor opplevelser?

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 750,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2835,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 205,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2400,-

KJØP

Powered by Labrador CMS