Synspunkt
Synspunkt | Johan Bergh: Kritisk tenkning er ikke nødvendigvis kritikk av deg
Jeg har møtt mange ledere som virker å være redde for at medarbeidere er skeptiske til hva de sier og gjør. Det synes jeg er underlig, men likevel forståelig, skriver Johan Bergh.
Johan Bergh er førstelektor ved Oslo Nye Høyskole (ONH).
SYNSPUNKT: Jeg har opplevd at det synes som om de er redde for at når medarbeidere stiller kritiske spørsmål, er det dem det handler om. Jeg har selv vært leder i mange år, og har nok ikke alltid forstått forskjellen.
Her gjelder det å skille snørr og barter, eller for å si det med andre ord, sak og person. Det synes dessverre noe komplisert for enkelte.
Særdeles viktig
Kritisk tenkning er særdeles viktig for at både personer, grupper og organisasjoner skal komme videre og bli bedre i det de gjør.
Paul (1993) hevder at kritisk tenkning er «kunsten å tenke om sin egen tenkning mens du tenker», med det formål å gjøre tenkningen enda bedre. Her kan vi også ane en sammenheng med refleksjon over egen praksis, som forskning også viser at har betydning for blant annet utvikling og vekst – eller praksisforbedring.
Ikke kritikk mot noen
Å være kritisk, er ikke det samme som å rette kritikk mot noen. Det være seg ledere eller andre. For eksempel i prosjekter, er kritisk tenkning helt nødvendig, eller avgjørende. NASA er eksperter i slikt. Det burde antagelig mange lære av.
Å stille spørsmål som for eksempel «Hvis du/vi gjør dette, hva kommer da til å skje?» kan jo noen og enhver gjøre. Her er vi inne på praksis. Jeg mener at hvis du enten som leder eller medarbeider har evne og vilje til å rette velbegrunnede kritiske spørsmål, øker antagelig sannsynligheten for at dere lykkes i arbeidet der du er.
Leder døgnet rundt
Å bli stilt kritiske spørsmål til, kan som sagt synes vanskelig for enkelte ledere. Men, som leder må du tåle sånt. Som leder er du under lupen til samtlige du er leder for, og du er ganske sikkert samtaleemne i middager og familieselskaper.
Som leder er du leder 24/7, og det er ikke noe du kan legge fra deg på kontoret når du reiser hjem. Kritisk tenkning – og handling møter ledere hver dag, antagelig også i en ledergruppe dersom de er i en slik.
Spørsmål må stilles
Som akademiker mener jeg at vi til enhver tid skal stille veloverveide og faglig begrunnede spørsmål ved enhver diskurs. Akademikere skal dessuten bidra til å flytte forskningsfronten. Det er vårt eksistensgrunnlag. I tillegg til å tenke, er å handle kritisk en frigjøringsprosess i den forstand at gjennom kritisk tenkning og praksis frigjør vi oss selv og kanskje også andre.
Den brasilianske frigjøringspedagogen Paolo Freire skriver blant annet: «Critical consciousness, they say, is anarchic. Others add that critical consciousness may lead to disorder. Some, however, confess: Why deny it? I was afraid of freedom. I am no longer afraid!» (2005:35).
Vi skal altså ikke være redd for verken å tenke eller handle kritisk.
Fra ord til handling
Jeg mener at vi alle skal være glade for å bli stilt kritiske spørsmål til. Det viser bare at det vi selv sier og gjør, finner resonans hos noen som kanskje har en annen oppfatning enn oss selv.
Å få bryne seg på andres oppfatninger, kan så avgjort bidra til egen praksisforbedring. Men, det krever at du omsetter ord til handling. Som leder vil du ganske sikkert bli målt på det av de som tenker annerledes enn deg selv.
Dr. Philos. Per Arne Bjørkum skriver blant annet dette i sin bok Annerledestenkerne – Kreativitet i vitenskapens historie: «For å lykkes med å utvikle en kultur som tar nye ideer på alvor og omformer dem til noe verdiskapende, er det viktig at sentrale personer er klar over at ny kunnskap oppstår gjennom at noen tenker annerledes».
Ja til å tenke annerledes
Jeg mener at vi skal omfavne de som tenker annerledes enn oss selv, uansett om det smerter. Reflektér gjerne over den kritiske tenkningen du opplever, og aller helst omsett refleksjonen til effektiv handling slik at du og din organisasjon kan bli enda bedre.
Referanser:
Bjørkum, P. A. (2016) Annerledestenkerne – Kreativitet i vitenskapens historie. 4. utgave. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN: 9788215048475
Freire, P. (2005). Pedagogy of the oppressed. 30th anniversary ed. The Continuum International Publishing Group Inc. 15 East 26th Street, New York, NY 10010.
Paul R. W. (1993). Critical Thinking: What Every Person Needs to Survive in a Rapidly Changing World. Santa Rosa. CA: Foundation for Critical Thinking.