Kvinner og entreprenørskap

Vi trenger flere kvinnelige forbilder, både som entreprenører og som eiere. Da må også «kvinnebransjene» få den oppmerksomheten som omsetningen og potensial skulle tilsi, skriver kronikkforfatteren. Illustrasjonsfoto: Kieferpix / i Stock Photos

Synspunkt | Kerstin Krohg: Teller områder som kvinner tar eierskap i mindre?

Publisert: 6. september 2022 kl 08.11
Oppdatert: 6. september 2022 kl 13.07

­Kerstin Krohg, gründer og eier i Marketwell. Portrettfoto: Beate Willumsen

SYNSPUNKT: Skjønnhet, mote, velvære og mat er milliardbransjer som er umodne digitalt. De preges av jevn vekst (5 prosent) og står overfor store endringer. Men i media reduseres sektoren til blogger-klikk. Er det fordi sektorer hvor kvinner tar eierskap, teller mindre? 

Menn dominerer som aksjeeiere 

Menn eier nær 80 prosent av de private aksjeverdier på Oslo Børs (DNB). Kapitals årlige kåring over Norges mektigste kvinner viser at de mektigste kvinnene i landet fortsatt jobber i offentlig forvaltning, organisasjoner og politikk. 

 Mange kvinner vil bli gründere

Tallene er ikke mer oppløftende når det gjelder gründerskap. Det er like mange kvinner som menn som sier at de ønsker å bli gründere. Om lag 45 prosent av alle som ønsker å starte egen bedrift, er kvinner.

Likevel er bare 30 prosent av gründerne i Norge kvinner. Dette inkluderer både AS/ASA og enkeltmannsforetak. 

Kvinner faller fra

Andelen kvinner blir lavere jo mer man beveger seg mot vekstbedrifter. Kun 20 prosent av alle aksjeselskaper som opprettes, opprettes av kvinner, viser tall fra Menon. Og for bedrifter som har en gjennomsnittlig omsetningsvekst på mer enn ti prosent årlig, er kvinneandelen rundt ti prosent.

På veien fra drømmen om entreprenørskap til etablering av bedrifter med vekst og høy verdiskaping faller kvinnene fra.

Strengere krav til kapital

Én av årsakene er at kvinner har mindre tilgang til kapital enn mannlige entreprenører. Mange kvinnelige gründere opplever å møte større krav gjennom screening og informasjonskrav enn menn når de skal hente inn kapital.

Ulikt språk og mannsdominans i finansnæringen kan også påvirke muligheten for at gode prosjekter med kvinnelige entreprenører får tilgang til finansiering.

Påvirkerne og medieoppslag 

Saken fortsetter under annonsen

Påvirkerbransjen får stadig større gjennomslag, og inntektene til påvirkerne har nærmest eksplodert. Men fortsatt er ikke påvirkernes makt likestilt med annen makt. 

Det er fortsatt langt flere ikke-substansielle medieoppslag som skal genere klikk, som opererte rumper og forstørrede lepper, enn utviklingen i sektoren og konsekvenser dette har for blant annet eierskap. 

Den oversette bransjen 

Skjønnhet, mote, velvære og mat er også vekstbransjer med milliardomsetning. Bransjene er umodne digitalt og står i store endringer.

For eksempel omsetter frisør- og velværebransjen i Norge for over 10 milliarder kroner (tall fra SSB) og sysselsetter over 22.000 medarbeidere. Bransjen er en arbeidsintensiv bransje og kvinne-dominert. Dette er en bransje som får lite oppmerksomhet i næringslivspressen.

Kvinners ideer mindre verdt?

Selv har jeg lansert Marketwell, en ny plattformtjeneste. Tjenesten er en egenutviklet tjeneste for B2B, med utgangspunkt velværebransjen.

Saken fortsetter under annonsen

I dag brukes plattformen av over 40 av de største merkevarene innen skjønnhet og velvære. Nå jobber vi med å skalere opp og gjøre oss klare for Danmark og Sverige.

Per i dag er det «bare» kunder innen skjønnhet og velvære som bruker plattformen, men den møter også interesse fra andre sektorer fordi den er så brukervennlig. Men interessen fra businesspressen er liten. 

Teller sektorer som kvinner tar eierskap i mindre? 

Får for liten eksponering 

Når skjønnhets- og velværebransjen får lite «business-eksponering», påvirker det tilgangen på kompetanse og kapital. Dette er trist.

Bransjen er langt større og viktigere enn eksponeringen av bloggerne skulle tyde på. Mote, velvære og mat er vekstbransjer med milliardomsetning og bransjer som står overfor store endringsprosesser. Sektorene er umodne digitalt og trenger nye løsninger. 

Trenger kvinner som eiere

Saken fortsetter under annonsen

Skal vi komme videre i likestillingsdebatten, må vi diskutere innovasjon, digitalisering og hvilke bransjer som har vekstpotensialet – og ikke minst eierskap i hele verdikjeden fra idé til suksess. Uavhengig av sektor.

For vi trenger flere kvinnelige forbilder, både som entreprenører og som eiere. Da må også «kvinnebransjene» få den oppmerksomheten som omsetningen og potensial skulle tilsi.

Finn ledige stillinger på lederjobb.no