Synspunkt

Synspunkt | Mariann Crantz: Hva kan vi lære av Leonardo da Vinci?

Leonardo da Vinci var et unikum av et renessansemenneske som kan vise til banebrytende resultater på mange forskjellige felt. Hva var det med Leonardo da Vincis tenkning som førte til store prestasjoner, spør Mariann Crantz.

Publisert Sist oppdatert

­Mariann Crantz er psykologspesialist i organisasjonspsykologi.

SYNSPUNKT: Det moderne samfunn krever ledere og medarbeidere som mestrer å være i stadig læring og utføre endringer for å levere på fremtidens krav. Mange av oss spisser vår kompetanse innenfor ett felt, og kan «stivne» i vante mønstre etter hvert som vi blir eldre.

Leonardo da Vinci avgrenset seg ikke til ett område for utvikling av sin kompetanse, men var i stadig læring og utvikling på flere felt hele livet. Hans nysgjerrighet var grenseløs. han omtales som oppfinner, forsker, skulptør, arkitekt, musiker, matematiker, ingeniør, medisiner, geolog, botanist, astronom og forfatter!

Hva var det med hans levesett og tenkning som førte til enestående resultater? Hva kan moderne ledere hente av inspirasjon fra Leonardo da Vinci?

Michael Gelb har studert Leonardo da Vinci og skrevet boken som identifiserer sju karakteristiske trekk ved hans tenkning. Inspirasjon til større hverdagsprestasjoner og et rikere liv kan hentes fra de sju punktene:

Nysgjerrighet

Leonardo da Vinci var sulten på læring og utvikling hele livet. Han var god på å fortsette å stille nysgjerrige spørsmål, og aldri akseptere status quo. Nysgjerrigheten var kanskje den største drivkraften i hans prestasjoner.

Eksperimentering

Nysgjerrighet og mer kunnskap har liten verdi, hvis det ikke fører til handling. Leonardo var opptatt av å teste sin nyvunne kunnskap i den virkelige verden. Han var en mester i å prøve og feile, og lære av sine feil. Han var premieeksempelet på en idealmedarbeider som omtales i forskningen på «en lærende organisasjon».

Bruke de fem sansene

Leonardo brukte alle våre fem sanser aktivt; syn, hørsel, lukt, smak og berøring. Det ga han mer informasjon om utfordringen han stod ovenfor. Gjennom bruk og utvikling av sansene økte hans informasjonsgrunnlag, og han lærte raskere av hendelser.

Vær komfortabel med usikkerhet

Det er lett å gjøre seg opp en mening for tidlig, «lukke» utforskningsfasen, og ha et behov for å lande usikkerhet og fatte en beslutning. En nøkkel til Leonardos banebrytende prestasjoner var at han levde godt med usikkerhet og uforutsigbarhet over tid. Kreativitet blomstrer der hvor sinnet er åpent for at man ikke har alle svarene.

Balansere forskning og kunst, logikk og fantasi

I dag har vi mye kunnskap om forskjellen på de to hjernehalvdelene, hvor det lenge ble antatt at høyre halvdel står for «logikk» og den venstre «det kreative/fantasifulle».

Hjernen er imidlertid kompleks, og Leonardo fungerte på sitt beste gjennom å bruke både sin logiske og kreative evne kombinert. Ideen til krigsmaskinen tanks fikk han ved å se på skilpaddens tykke skall, og det første helikopteret ble konstruert ut fra hvordan neseris faller roterende fra treet.

Krysskoblinger mellom de to områdene ga nyskapende løsninger. Leonardo malte, spilte musikk og laget skulpturer på et profesjonelt nivå, samtidig som han utførte avanserte matematiske utregninger og avdekket medisinske hemmeligheter. Gjennom å utvikle både det rasjonelle/logiske og det kreative/kunstneriske, så han unike koblinger og løsninger.

Balanse mellom kropp og sinn

Leonardo da Vinci var fysisk aktiv og veltrent hele livet. Han hadde tro på at kropp og sinn påvirker hverandre og må begge trenes. Gjennom fysisk trening dannes mer neurale hjernebaner, og signalstoffer gir oss økt motivasjon og utholdenhet. Leonardo var overbevist om at kroppen måtte trenes og brukes, for å få til store prestasjoner.

Se det store bildet

Selv om vår tid krever en høy grad av spesialisering, var Leonardo da Vinci opptatt av å samtidig ha et blikk for «den store helheten». Alt henger sammen og påvirker hverandre i det store bildet. Han mente at den største suksessen (og tilfredsheten med livet) krever en forståelse for at alle handlinger, mønstre og relasjoner er del av et større hele.

Vi alle sameksisterer på den samme kloden, og å løfte blikket og se det store bildet vil føre til klokere handlinger.

  • Les mer i Gelbs bok (2000): «How to think like Leonardo da Vinci: Seven Steps to Genius Everyday.»
Powered by Labrador CMS