Synspunkt

Folk som ellers virker psykologisk interesserte, virker lite nysgjerrige på hvilke sider av mennesket maskinene greier å kopiere, skriver Jan Ketil Arnulf. Foto: kentoh | iStock Photo

Synspunkt | Christen Seeberg: Kunstig intelligens – fem måter å minimere risikoen og maksimere kraften på

Det siste halve året har bruken av generativ, kunstig intelligens blåst inn over alle markeder og bransjer. Til forskjell fra andre kortlivede trender, er den kommet for å bli. Kjempekreftene som ligger i KI, kommer imidlertid ikke uten risiko, skriver Christen Seeberg.

Publisert Sist oppdatert

­Christen Seeberg er fungerende norgessjef for Salesforce.

Lyst til å sende oss et innlegg? Adressen er synspunkt@dagensperspektiv.no

SYNSPUNKT: Bedrifter kommer til å endre karakter. Måten vi organiserer oss på transformeres. Effektivitet kommer til å bli målt i en helt ny skala. Medarbeidere kan bruke tiden sin langt mer fornuftig uten å måtte gjøre repeterende oppgaver. Bransjer endrer seg.

Forandrer måten vi jobber på

Ta for eksempel markedsførere, som allerede bruker kunstig intelligens til å identifisere målgruppesegmenter og automatisk generere landingssider, e-poster og skjemaer som passer målgruppen. Hos salgsavdelingen genererer KI kundemailer, skriver tilbud og planlegger og forbereder møter.

Innen kundeservice skapes skreddersydde, personlige svar slik at servicemedarbeideren kan gi kunden både raskere og mer nøyaktige opplysninger – alt basert på erfaring som kunstig intelligens tilegner seg dag for dag.

Så ja, generativ KI vil forandre måten vi jobber på. Faktisk viser en fersk undersøkelse blant mer enn 500 ledere i IT-bransjen at to av tre ønsker å satse på generativ kunstig intelligens det kommende halvannet året, mens en tredjedel av disse mener dette vil være virksomhetens førsteprioritet.

Risikoen med kunstig intelligens

Midt i en eksplosiv vekst har vi imidlertid ikke snakket nok om risikoen som følger med utstrakt bruk av generativ kunstig intelligens i næringslivet.

Bedrifter trenger et tydelig definert rammeverk for hvordan vi bruker generativ KI på en ansvarlig måte, som ivaretar for eksempel etikk og personvern.

«Midt i en eksplosiv vekst har vi imidlertid ikke snakket nok om risikoen som følger med utstrakt bruk av generativ kunstig intelligens i næringslivet.»

Et godt sted å begynne vil være å reflektere over følgende fem punkter for trygg og ansvarlig bruk av generativ, kunstig intelligens:

Nøyaktighet og pålitelighet

Data er drivstoff for kunstig intelligens. Men dersom dataene ikke er pålitelige, er kunstig intelligens verdiløs.

Derfor bør kildebruken være transparent og KI-modellene forklare hvordan de kom frem til svarene sine. I tillegg må vi koble på menneskelige vurderinger der det er hensiktsmessig i stedet for å stole helt på automatisering. For det kan vi ikke – ennå.

Sikkerhet

Kontinuerlige vurderinger av unøyaktige data, skjevheter og et kritisk blikk på informasjonen vil redusere sjansen for at kunstig intelligens produserer unøyaktige resultater. Er det trygge data vi opererer med her? Håndterer modellen vår personopplysninger slik den bør?

Ærlighet

Reflektér over hvor KI-tjenesten innhenter dataene sine fra, og sørg for at du har samtykke til å bruke kundedataene derfra. Vi har også et ansvar å opplyse publikum om når KI-modeller opererer på egen hånd, for eksempel når du snakker med en chatbot som hjelper deg gjennom nettbanken din.

Støtteapparat

I videreutviklingen av kunstig intelligens må målet være at den fungerer som et støtteapparat og ikke en erstatter for mennesker. Sørg for å alltid ha mennesker tett på utviklingen av KI-teknologier. Alt av autonome systemer og teknologier trenger trenger menneskelige vurderinger og tilsyn før de slippes løs. Ellers mister vi fort tilliten til teknologien.

Bærekraft

Ansvarlig KI betyr også bærekraftig KI. Jo større modellen og tjenesten er, jo mer energi og vann trengs for å drive datasentrene som driver dem. Etter hvert som vi jobber med å lage mer og mer nøyaktige modeller, bør vi utvikle modeller i riktig størrelse der det er mulig å redusere vårt karbonfotavtrykk og vannbruk.

Mange utfordringer ligger foran oss, ikke minst når det kommer til lovgivningen. Jeg tror på en tilnærming til disse utfordringene på tvers av offentlig og privat sektor, og at vi deler på de teknologiske fremskrittene vi kan.

Lykkes vi med det, kan vi klare å frigjøre det enorme potensialet i KI vi så vidt har begynt å se konturene av. Uten at det går på bekostning av kvalitet, nøyaktighet, etikk og personvern.

Powered by Labrador CMS