Synspunkt

Bane Nor og grunneierne langs Sørlandsbanen skal i september møtes i retten. Foto: Javad Parsa / NTB

Synspunkt | Tor W. Andreassen: BaneNor – Evig eies kun det tapte

BaneNOR er bekymret for noe de har for mye av – et dårlig renommé eller merkenavn og kostnadene forbundet med det, ifølge DN. Det er ikke det eneste ledelsen burde bekymre seg over.

Publisert Sist oppdatert

­Tor Wallin Andreassen er professor ved Norges Handelshøyskole og tilknyttet DIG-senteret.

­Lyst til å sende oss et innlegg? Mailadressen er synspunkt@dagensperspektiv.no

SYNSPUNKT:DNs artikkel fra 17. januar kan du lese her.

I et effektivt marked med reelle alternativer, ville selskapet, med dagens ledelse og prestasjoner, vært konkurs.

Situasjonen minner meg om konklusjonen i en artikkel om kundetilfredshet fra 1994: «Tilfredse kunder tenderer til å være lojale, men lojale kunder trenger ikke være tilfredse.» BaneNORs kunder er misfornøyde, men lojale fordi alternativene ikke er særlige attraktive eller reelle.

Flukten fra fortiden

Selskaper som har vært knyttet til en serie av negative hendelser, har ofte valgt å omdøpe seg. Hete noe annet.

Etter en rekke problemer ble Expert omdøpt til Power. Av samme grunn ble UPC Norge til Get. La oss ikke glemme hvorfor NSB ble til Vy, eller Facebook ble til Meta. Felles er flukten fra fortiden. En ny start. En nullstilling.

Allerede ved fødselen i 2016 var det bråk rundt BaneNOR. Aftenposten rapporterte at fem personer i rådgivningsselskapet Scandinavian Design Group, i tillegg til en intern gruppe på seks personer, brukte fem uker på å utvikle den nye logoen til den nette pris av en halv million. Jernbaneinfrastrukturforetaket skulle nå hete BaneNOR SF. Språkrådet var ikke imponert.

Målet for det «nye» selskapet skulle være å bidra til effektivisering – blant annet gjennom et sikkert og pålitelig transportsystem. Historien har vist noe annet.

Kommer til å skifte navn – igjen

Dersom man kan lære av historien, kan neste prediksjon være at BaneNOR kommer til å skifte navn – igjen. Årsaken kan være at det er billigere å skifte navn og logo enn å ansiktsløfte det gamle navnet gjennom fremragende leveranser.

En slik løsning, uten skifte av ledelse, ville være som å sette leppestift på en Bulldog. Det blir ikke penere eller bedre.

Powered by Labrador CMS