Synspunkt

Norske Oda og svenske Mathem kan gjennom fusjonen redusere sine tap og nå lønnsomhet raskere, mener Tor Wallin Andreassen. På bildet Odas konsernsjef Karl Munthe-Kaas og Mathems administrerende direktør Johan Lagercrantz. Foto: Elin Dahlstedt | Mathem

Synspunkt | Tor W. Andreassen: Oda + Mathem = sant

Oda og Mathem fusjonerer. Det er gode nyheter – av flere grunner, skriver Tor Wallin Andreassen.

Publisert Sist oppdatert

­Tor Wallin Andreassen er professor i innovasjon ved Norges Handelshøyskole i Bergen.

­Lyst til å sende oss et innlegg? Mailadressen er synspunkt@dagensperspektiv.no

SYNSPUNKT: Oda og Mathem kan dra nytte av synergier på teknologisiden, spesielt innen logistikk og plukking av varer.

Oda har hevdet å være verdensledende på enkelte sider av logistikken i verdikjeden, noe som kan gi dem et konkurransefortrinn i et marked med lave marginer og høye krav til leveringstid og kvalitet.

Oda og Mathem kan også styrke sin markedsposisjon i Norden, der de allerede er blant de største aktørene innen hjemlevering av dagligvarer.

Oda omsatte for 2,93 milliarder kroner i 2022, mens Mathem lå på 2,5 milliarder svenske kroner i samme periode. Sammen kan de utfordre de etablerte dagligvarekjedene som også satser på nett, som Meny, Coop og Rema 1000.

«Sammen kan de utfordre de etablerte dagligvarekjedene som også satser på nett, som Meny, Coop og Rema 1000.»

Og Oda og Mathem kan redusere sine tap og nå lønnsomhet raskere gjennom fusjonen. Begge selskapene har hatt store underskudd de siste årene, som følge av høy vekst og store investeringer.

Oda har fått ny kapital fra Kinnevik, Verdane og Summa Equity, mens Mathem har måttet nedbemanne og kutte kostnader. Fusjonen kan gi dem bedre tilgang til kapital og lavere kostnader per kunde.

Norge trenger en sterk fjerde aktør ved siden av Norgesgruppen, Coop og Reitan. Det får de nå, og norske konsumenter kan se frem til 2024 med optimisme for innovasjoner innen dagligvarer.

Powered by Labrador CMS