Synspunkt

Synspunkt | Tor Wallin Andreassen: Det er en dårlig idé at Elon Musk kjøper Twitter

4. oktober 2022: Etter mye frem og tilbake, for å slippe å måtte kjøpe Twitter for 44 milliarder dollar, har Elon Musk bestemt seg for å gjennomføre kjøpet. Aksjen steg rett til værs til 52 dollar. Men hvorfor vil han kjøpe Twitter, og hvorfor er det en kontroversiell handel? spør Tor W. Andreassen.

Publisert Sist oppdatert

­Tor Wallin Andreassen er professor og tilknyttet DIG-senteret ved Norges Handelshøyskole (NHH) i Bergen.

Lyst til å sende oss et innlegg? Mailadressen er synspunkt@dagensperspektiv.no


SYNSPUNKT: Mandag 25. april 2022 gikk Twitter-styret med på å bli kjøpt opp av Elon Musk for rundt 44 milliarder US-dollar i kontanter. Nyheten kom bare uker etter at teknologimogulen lanserte sitt utrolige «take-it-or-leave-it»-tilbud på selskapet. Ingen trodde han ville klare å finansiere oppkjøpet.

Neste steg er å ta Twitter av børs. Investorer liker Musks plan som har sendt Twitter-aksjen umiddelbart oppover fra 45 til 52 dollar siden 20. april.

Siden da har aksjen vært nede i 32 US-dollar. Nå er den tilbake i 52. Åpenbart har investorene tro på en ny ledelse og eier og hvilke endringer han vil gjøre.

«Min bekymring er det prinsipielle ved at en global medieplattform eies av en person som selv velger styret han vil rapportere til – eller ikke.»

Elon Musk har ved ulike anledninger snakket om ting ved plattformen som han ville endre.

Her er en kort oversikt over hans annonserte innovasjonsforslag. Som du vil se, må man ikke kjøpe selskapet for å gjennomføre dem.

Musk ønsket en redigeringsknapp: Twitter-meldinger kan i dag ikke redigeres etter at de er sendt. Han vil utvikle en redigeringsfunksjon som han selv hadde savnet. For å underbygge behovet gjennomførte han i april 2022 en undersøkelse blant sine Twitter-følgere om de ville ha en redigeringsknapp eller ikke: 74 prosent av hans mer enn 4,4 millioner følgere ønsket det.

Musk ønsker lengre meldinger: Twitter har i dag en maks grense på 280 karakterer. Musk ønsker meldinger som er mer enn dette. I 2017 økte Twitter lengden fra 140 karakterer til 280.

Musk ønsker å fjerne spam bots: Mye av Twitter-meldingene er det mange opplever som støy. Spam bots, dataprogrammer som utfører gjentagende meldinger, ønsker han å fjerne. Han ønsker at alle kontoer skal være drevet av mennesker. Dette er viktig for Musk og som han sier: om han feiler vil han i alle fall dø prøvende.

«Alle som forteller deg at dette er ´ytringsfrihet`, vil ikke ha frihet, de vil ha makt via eliminering av konkurrerende selskaper eller ytringer.»

Musk ønsker åpen kildekode: Med fremveksten av kunstig intelligens har vi innsett at alle våre «skjeve måter å tenke på» (bias) tar vi med oss i utviklingen av algoritmer. Musk ønsker at det er åpen kildekode av Twitter-algoritmen for å motarbeide «bias» eller støy i hva som blir prioritert av meldinger for brukerne.

Musk ønsker «free speech»: Musk anser Twitter og andre sosiale medier som det moderne samfunnets knutepunkter hvor mennesker uttrykker seg – gjerne i dialog med andre. Han ønsker ikke at Twitter skal redigere ulike meldinger, ikke ha redaktør-ansvar. Alle skal kunne uttrykke sine meninger.

Men hva handler det egentlig om?

Man kan mene mangt og meget om innovasjonsforslagene, men det er ikke deres originalitet eller hvilke verdier de tilfører brukerne som er poenget i denne saken.

Min bekymring er det prinsipielle ved at en global medieplattform eies av en person som selv velger styret han vil rapportere til – eller ikke. Ett problem med sosiale medieplattformer uten redaktøransvar ala Facebook og Twitter, er destabilisering av samfunn og polarisering av debatten – noe som kan lede til at dialogarenaen blir en propagandaarena for særinteresser med tilhørende destabilisering av samfunn. Dette er godt beskrevet i boken The Chaos Machine av Max Fisher.

Musk er en dårlig Twitter-rollefigur: Og Musk kaster stein i glasshus. I 2019 var han involvert i en injuriesak etter at han på Twitter kalte en redningsmann for «pedo guy». En annen twitter-melding resulterte i at han måtte fratre stillingen som styreleder i Tesla. Et annet eksempel på hans tweets, postet 28. april 2022, er vist her:

Et bilde som inneholder tekstAutomatisk generert beskrivelse

Det følger makt med det å eie en global sosial mediaplattform med nesten 400 millioner brukere. Professor David Kirsch ved University of Maryland fant at automatiserte pro-Tesla Twitter-kontoer er ansvarlige for 20 prosent av Twitter-meldingene om Tesla, og at lanseringen av disse robotene korrelerer med økninger i selskapets aksjekurs.

Men det er ikke bare roboter. Si noe negativt om Elon Musk på nettet (han har 84 millioner følgere på Twitter), og Tesla-supportere kommer etter deg med sine kommentarer.

Twitter som megafon?

Kan det være at Musk egentlige ønske er å kjøpe seg en megafon og påvirkningskanal til et innflytelsesrikt publikum av akademikere, politikere og ledere? Og at han gjennom sine tweets vil påvirke debatten, holdninger og beslutninger?

I følge Twitter beskrives brukerne som «Twitter users start the conversations that change how we see the world and sometimes, how we live in it». Og «Twitter is where people are hungry to discover something new».

Alle som forteller deg at dette er «ytringsfrihet», vil ikke ha frihet, de vil ha makt via eliminering av konkurrerende selskaper eller ytringer.

Powered by Labrador CMS