Arbeidsliv
Nav ber mulige ofre for trygdeskandalen ta kontakt
Nav har omgjort flere tusen vedtak etter at trygdeskandalen kjent. Nå oppfordrer Nav-direktør Hans Christian Holte folk til å ta kontakt hvis de tror de kan være rammet av skandalen.
Nesten 11 måneder har gått siden det ble kjent at mange var blitt feilaktig dømt til fengsel eller hadde fått urettmessige krav om tilbakebetaling av Nav-ytelser fordi Nav hadde tolket EØS-regelverket feil.
Nå er Nav snart ferdig med å finne dem som kan være berørt av feiltolkningen av regelverket. Hittil har 2.300 personer fått omgjort tidligere vedtak, og om lag 120 millioner kroner er utbetalt eller brukt til å slette gjeld, forteller Nav i en pressemelding.
– Vi har nå gjennomgått om lag 42.000 saker for å finne de aktuelle sakene. Arbeidet med å lete etter saker pågår fortsatt, men jeg vil oppfordre alle som tror de kan være rammet av denne feiltolkningen, og som ikke har fått brev fra oss, om å ta kontakt, sier arbeids- og velferdsdirektør Hans Christian Holte.
Til nyttår skal alle disse sakene være ferdigbehandlet.
Personer som har fått tilbakekreving, stans, avslag eller avkortning i utbetaling av arbeidsavklaringspenger, sykepenger eller pleiepenger fordi de har vært i et EU-/EØS-land etter 1. juni 2012, kan være rammet av feiltolkningen.
Anslår at om lag 4.000 personer kan være rammet
På grunn av den store mengden saker som skal behandles, og fordi Nav ønsker å gi enda bedre informasjon til dem som er berørt av EØS-saken, er det nå opprettet et eget telefonnummer man kan ringe til.
De som tror de kan være rammet av denne feiltolkningen eller har spørsmål om saken sin, kan ringe Nav på telefon 21 05 21 05.
– Vi anslår at det totalt er om lag 4.000 personer som kan være rammet av feiltolkningen av EØS-regelverket etter 1. juni 2012. Til nyttår skal alle disse sakene være ferdigbehandlet, sier Holte.
Hittil har 2.300 personer fått omgjort tidligere vedtak. De som har fått saken sin behandlet på nytt, men som ikke har fått helt eller delvis omgjort tidligere vedtak, kan ha krav på fri rettshjelp for å fremme en klage.
Berørte som har hatt et økonomisk tap på grunn av Navs feiltolkning, kan også ha krav på fri rettshjelp til å fremme krav om erstatning. Det samme gjelder ved eventuell klage på avslag på erstatning. Nav har begynt å behandle erstatningssaker.
– I alt 89 personer har søkt om erstatning, og av dem er 69 saker ferdig behandlet. 17 av disse har fått innvilget til sammen 1,4 millioner kroner i erstatning, sier Holte.