Arbeidsliv

I BUNNSJIKTET: Under halvparten av elevene som startet på yrkesfag i 2012, fullførte på normert tid, viser OECD-rapport. Det er lavere enn i nesten alle andre OECD-land.

Norge i bunnsjiktet i gjennomføring av yrkesfag

Norge ligger fortsatt i bunnsjiktet blant OECD-landene når det gjelder gjennomføring av yrkesfaglig videregående opplæring. Bare Island ligger dårlige an enn Norge.

Publisert Sist oppdatert

Bare 46 prosent av elever som startet i yrkesfaglig videregående opplæring i Norge høsten 2012, fullførte på normert tid. Det går fram av den årlige rapporten Education at a Glance 2020 fra Organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling (OECD).

Det er kun Island som har lavere andel som gjennomfører yrkesfag enn Norge. Der fullfører kun 41 prosent, skriver Statistisk sentralbyrå i en omtale av rapporten.

Tilsvarende tall for Sverige og Finland er henholdsvis 72 og 68 prosent.

I gjennomsnitt fullfører 62 prosent i OECD-landene på normert tid.

Flere fullfører etter normert tid

OECD-rapporten viser at mange fullfører opplæringen etter normert tid.

I gjennomsnitt har 70 prosent av de som begynte på en yrkesfaglig videregående opplæring i OECD-landene, fullført to år etter normert tid. Det er en økning med åtte prosentpoeng fra gjennomføringen på normert tid.

I Norge øker gjennomføringsandelen til 67 prosent to år etter normert tid. Dette er en økning på hele 21 prosentpoeng og er den største økningen blant alle OECD-landene.

Det vil si at norske elever i større grad enn elever i andre land gjennomfører yrkesfag etter normert tid. Gjennomføringsgraden i Norge to år etter normert tid ligger likevel tre prosentpoeng under gjennomsnittet for OECD-landene, påpeker SSB.

Det er i stor grad guttene som bruker lenger tid på å gjennomføre yrkesfag. Bare 39 prosent av guttene gjennomfører yrkesfag på normert tid, mens tallet er 56 prosent for jenter. To år etter normert tid øker gjennomføringsgraden blant gutter til 65 prosent, og 69 prosent blant jenter.

Bedre på studieforberedende

Når det gjelder gjennomføring av studieforberedende videregående opplæring på normert tid, skårer Norge bedre. Her ligger Norge ett prosentpoeng over OECD-gjennomsnittet på 76 prosent for kullet som startet høsten 2013.

I Sverige er andelen lik OECD-gjennomsnittet, mens Finland har en andel på 81 prosent.

Powered by Labrador CMS