Samfunn

RAPPORT OM KLAGEBEHANDLING: Riksrevisor Per-Kristian Foss la i tirsdag fram en rapport om behandlingen av klagesaker i Nav og Trygderetten.

– Uakseptabel lang saksbehandlingstid i Nav og Trygderetten

Behandlingstiden på klagesaker har økt i Nav og Trygderetten. Lang saksbehandlingstid er en stor belastning for dem som er avhengige av velferdsytelser, fastslår riksrevisor Per-Kristian Foss.

Publisert Sist oppdatert

Tiden det tar å behandle klagesaker i Nav og Trygderetten har økt de senere årene, viser en rapport Riksrevisjonen offentliggjorde tirsdag.

Undersøkelsen omfatter i all hovedsak perioden 2014–2019, men tar også for seg deler av 2020 for å belyse konsekvensene koronapandemien har hatt for saksbehandlingstidene på klage- og ankesaksområdet.

I flere år har saksbehandlingstidene for klage- og ankesaker vært for lange, fastslår Riksrevisjonen.

– Lang saksbehandlingstid er en stor påkjenning for brukeren og de nærstående som er avhengig av brukerens inntekter, sier riksrevisor Per-Kristian Foss i en pressemelding.

Feil veil

Den nye undersøkelsen viser at utviklingen har gått i feil retning de senere årene.

  • Den gjennomsnittlige saksbehandlingstiden for saker som har gått gjennom hele klage- og ankesakskjeden økte fra 17 måneder i 2014 til 19,5 måneder i 2019.
  • Den gjennomsnittlige saksbehandlingstiden i ankesaker i Trygderetten har doblet seg i perioden 2014–2019, fra tre og en halv måned til sju måneder. Dette til tross for at Stortinget i 2015 uttrykte at det måtte være et mål for Trygderetten å få ned saksbehandlingstidene.

Den lange saksbehandlingstiden skyldes først og fremst at sakene blir liggende lenge både i Nav og Trygderetten før de blir behandlet, viser Riksrevisjonens undersøkelse.

Ytterligere økning under pandemien

Koronapandemien har ført til en ytterligere økning i saksbehandlingstidene. Blant annet viser statistikk at gjennomsnittlig saksbehandlingstid for ankesaker som ble ferdigbehandlet i Trygderetten i september 2020, var på om lag ti måneder. Til sammenlikning var gjennomsnittlig saksbehandlingstid i 2019 på sju måneder.

Konsekvensen av at Arbeids- og sosialdepartementet, Nav og Trygderetten ikke har sikret at disse sakene blir behandlet innen rimelig tid, blir forsterket som følge av koronapandemien, ifølge Riksrevisjonen.

I 2020 førte koronapandemien til at Navs oppmerksomhet ble rettet mot å sikre utbetaling og livsopphold til permitterte. Etatens arbeid med klage- og ankesaker har derfor hatt lavere prioritet enn ellers. Trygderetten har også hatt redusert saksbehandlingskapasitet i 2020, blant annet på grunn av begrensede muligheter for å benytte hjemmekontorløsninger ved inngangen til pandemien, konstaterer Riksrevisjonen.

– Ikke bare er den lange saksbehandlingstiden i seg selv en belastning for brukeren. Den fører også til at brukere som har rett på en stønad eller tjeneste, men som har fått avslag, blir gående uten nødvendig bistand over en lengre periode enn nødvendig. Det er alvorlig. Den totale ventetiden for brukeren i Nav og Trygderetten må sees under ett, sier Per-Kristian Foss.

Utfallet kan ofte ha svært stor velferdsmessig betydning for brukeren.

– Uakseptabelt

En stor andel av brukerne med klage- og ankesaker i Nav må vente lenger enn det som er akseptabelt, fastslår Riksrevisjonen.

Arbeids- og velferdsdirektoratet har fastsatt grenser for hva de anser som lengste, akseptable ventetid for brukerne i klage- ankesaker i Nav. Blant annet har direktoratet konkretisert at ytre tidsfrist for en bruker som får behandlet sin klagesak i Nav Klageinstans, er seks måneder.

«I utgangspunktet bør svært få saker ha saksbehandlingstider som er lengre enn dette. I 2019 måtte likevel om lag halvparten av de 37.000 brukerne som fikk ferdigbehandlet sin klage i Nav Klageinstans vente lenger enn seks måneder før de fikk svar i saken sin», skriver Riksrevisjonen.

Særlig lang saksbehandlingstid i helserelaterte saker

Riksrevisjonens undersøkelse viser at behandlingstiden for saker som omhandler uføretrygd, arbeidsavklaringspenger og andre helserelaterte ytelser er gjennomgående lengre enn for andre ytelser.

Lengst tid tar yrkesskadesaker, som i 2019 hadde en gjennomsnittlig saksbehandlingstid på i overkant av 30 måneder for saker som hadde gått gjennom hele klage- og ankesakskjeden.

Lang saksbehandlingstid i helserelaterte saker skyldes i all hovedsak at Nav og Trygderetten over tid har hatt for lav kapasitet på trygdemedisinsk kompetanse, ifølge Riksrevisjonen.

For lav kapasitet ført til lange ventetider på svar fra rådgivende overleger i Nav og lange ventetider på fagkyndige rettsmedlemmer i Trygderetten.

– Utfallet kan ofte ha svært stor velferdsmessig betydning for brukeren. At disse brukerne opplever en særlig lang saksbehandlingstid er alvorlig, gitt den økte belastningen og påkjenningen ventetiden innebærer. Arbeids- og sosialdepartementet må påse at Nav og Trygderetten har tilstrekkelig tilgang på trygdemedisinsk kompetanse, sier riksrevisor Per-Kristian Foss.

Mange kritikkverdige forhold

Riksrevisjonen retter søkelyset om en rekke kritikkverdige forhold i behandlingen av klage- og ankesaker i Nav og Trygderetten. Ifølge Riksrevisjonens rapport er de kritikkverdige alvorlige på følgende punkter:

  • Saksbehandlingstidene i klage- og ankesakskjeden i Nav og Trygderetten er for lange, og har blitt lengre over tid. Lang saksbehandlingstid fører til en større belastning og personlig påkjenning for brukeren og for nærstående som er avhengig av brukerens inntekter.
  • Lang saksbehandlingstid fører også til at brukere som har rett på en stønad eller tjeneste, men som har fått avslag, blir gående uten nødvendig bistand over en lengre periode enn nødvendig.
  • I saker som omhandler uføretrygd, arbeidsavklaringspenger og andre helserelaterte ytelser, vil utfallet ofte ha svært stor velferdsmessig betydning for brukeren. At disse brukerne opplever en særlig lang saksbehandlingstid er alvorlig, gitt den økte belastningen og påkjenningen ventetiden innebærer.
Powered by Labrador CMS