Velferd
Nav har avslått alle ikke-økonomiske krav etter trygdeskandalen
Nav har så langt mottatt 48 krav om erstatning av ikke-økonomisk tap etter trygdeskandalen i 2019. Samtlige har fått avslag.
I et brev til Esa skriver regjeringen at Navs ansatte verken forsto eller burde ha forstått at EUs trygdeforordning ble feiltolket i Norge, skriver Aftenposten. Flere som føler seg rammet etter skandalen, har rettet krav mot Nav.
– Noen av kravene gjelder både økonomisk og ikke-økonomisk tap. Alle krav om ikke-økonomisk tap er avslått, sier Magne Fladby, leder for innsatsteamet i Nav.
Det er blant annet søkt om kompensasjon for stress, samlivsbrudd, psykiske lidelser, tap av samvær med familie utenlands og redusert livskvalitet.
Nav skriver i avslagene at deres ansvar «for uaktsomme feil ansatte har gjort, gjelder bare økonomisk tap.»
Myndighetene har erkjent at reglene ble brutt fra 1. juni 2012, da EUs nye trygdeforordning trådte i kraft, og fram til i høsten 2019, da trygdeskandalen var et faktum.
Om lag 4.000 personer kan være rammet av feiltolkningen av EØS-regelverket. I november hadde over 960 personer fått omgjort tilbakebetalingskrav, mens drøyt 2.200 hadde fått omgjort urettmessige vedtak om stans, avslag eller avkorting av ytelse.
Nylige artikler
Sveinung Rotevatn blir daglig leder i Bellona – går av som Venstre-nestleder
Kompetansekrisen: Et regnestykke som ikke går opp
Helsemyndigheter: Å merke ultraprosessert mat vil øke forvirringen
Regjeringen om Temu-toll: Gjør løpende vurderinger
Halverte sykefraværet med verktøy
Mest leste artikler
Hvordan Hemsedal kommune halverte sykefraværet med STAMIs verktøy
Forbundsleder Lill Sverresdatter Larsen i NSF varsler flere søksmål for overtidsbetaling til deltidsansatte sykepleiere
Lise Lyngsnes Randeberg: Unge arbeidstakere i advokatbransjen jobber ulovlig mye
Iteras erfaringer med kriseledelse under Ukraina-krigen
Økende arbeidsledighet blant unge: Er arbeidslivet tilpasset Gen Z?