Næringsliv

– Mange tjener penger på å overdrive rollen av deres egne helter, og historier om «nummer to» selger ikke, sier førsteamanuensis ved BI, Jan Ketil Arnulf.

– Overdreven overføringseffekt

Jan Ketil Arnulf fra Handelshøyskolen BI mener det er fordummende og veldig overdrevent at næringslivet kan lære noe som helst av idrettsutøvere.

Publisert Sist oppdatert

«En nasjonal prestasjonskultur» er overskriften når Olympiatoppen arrangerer Prestasjonskonferansen sammen med Den norske opera og Ballett, NTNU og Accenture.

Sammen med svømmere, dansere og trompetister skal norsk næringsliv gjøre det mye bedre, skriver Finansavisen.

Førsteamanuensis ved BI, Jan Ketil Arnulf er kritisk til overføringsverdiene:

– Det er veldig inspirerende å se på sport. Men det er en forferdelig lang vei fra sporten til å drive et stort firma, sier Arnulf til avisen.

«Målet med å etablere en møteplass for utøvere og ledere som søker prestasjonsutvikling, er å reflektere over hva som ligger i vår prestasjonskultur, stimulere mennesker ved å dele kunnskap og erfaringer og løfte frem kjente og ukjente prestasjoner», heter det på nettsiden på Prestasjonskonferansen.

– Det er overoptimisme at ferdigheter som læres på én arena kan overføres til andre arenaer. Det er veldig overdrevet, sier Arnulf til Finansavisen.

Det eneste positive han ser med prosjektet er at forståelsen for hvordan man velger talenter, dyrker dem og skaper miljø er viktig.

– Gjort på fornuftig måte, kan dette være bra, sier han til avisen.

Powered by Labrador CMS