Nyskaping

(f.v): Preben Carlsen, konsernsjef i Trigger, Karen Dolva, CEO i No Isolation, Marius Abel, CTO i No Isolation og Malin Husefest, prosjektleder i Trigger Akselerator.

Starter akselerator for merkevaredrevet innovasjon

For et halvt år siden ble Trigger kåret til verdens mest kreative PR-byrå. Nå etablerer byrået en akselerator for merkevaredrevet innovasjon.

Publisert Sist oppdatert

Det skriver selskapet i en pressemelding.

Byrået har satt i gang den største utviklingsprosessen siden de startet opp for seks år siden. Nå etablerer Trigger det de hevder sannsynligvis er Norges første akseleratorsatsing fra et kommunikasjonsbyrå.
– Kommunikasjon og markedsføring som vi kjenner det kommer til å bli marginalisert i fremtiden. Skal vi være relevante i tiden som kommer må vi ta grep for å tilpasse oss nye krav til hvordan man posisjonerer seg i markedet. Fremover vil det ikke handle om å fortelle historier om seg selv, men om å løse reelle utfordringer for de målgruppene vi skal nå. Vi har ambisjoner om å være i front av utviklingen og derfor etablerer vi Trigger Akselerator som skal drive frem nye konsepter som løser problemer i samarbeid med både gründere og etablerte bedrifter som har behov for å utvikle nye produkt-, tjeneste- og forretningsområder, sier Preben Carlsen, konsernsjef i Trigger.

– Fra selvskryt til problemløsning

De siste årene har Trigger utviklet rådgivningen sin fra tradisjonell kommunikasjonsrådgivning til en kombinasjon av kommunikasjon, produkt- og forretningsutvikling. Utviklingen er et resultat av at stadig flere virksomheter opplever at tradisjonell kommunikasjon og markedsføring ikke lenger leverer samme effekt som tidligere.
– I stedet for å bruke millioner på selvskrytende reklame, anbefaler vi ofte kundene våre å bruke noen av ressursene sine på å løse et problem for målgruppen og noen på å fortelle om hva de har gjort for å hjelpe dem. Det koster vesentlig mindre enn tradisjonell reklame og posisjoneringseffekten blir betydelig bedre, all den tid folk setter større pris på de virksomhetene som hjelper dem enn på de som liker best å skryte av seg selv. Denne utviklingen innebærer at vi må utvikle nye løsninger for våre kunder og Trigger Akselerator skal være vår motor i dette arbeidet, sier Carlsen.

Utfordrer honorarmodellen

Med sin akseleratorsatsing utfordrer Trigger også den klassiske honorarmodellen i konsulentbransjen, for når Trigger skal drive utviklingsarbeid setter de partnerskap foran fakturering.
– Innovasjon handler om å ta risiko, og derfor skulle det bare mangle at vi satser skikkelig på konsepter som vi tror på. I Trigger Akselerator vil vi ikke ta betalt for tiden vår, men gå inn som partnere for å utvikle gründerbedrifter eller nye forretningsmodeller som vi tror på. Dermed deler vi både risikoen for å feile og oppsiden hvis vi skaper en suksess, sier Carlsen.

Bekjemper sosial isolasjon

Bare i Norge er over 6000 barn langtidssyke. En av de verste konsekvensene for barna er at de mister kontakten med vennene sine og skolen fordi de må være borte over lengre perioder. Det problemet vil gründerbedriften No Isolation bidra til å løse ved å utvikle en robot som gjør det mulig for langtidssyke barn å holde kontakten med venner og delta i undervisningen selv om de er på sykehus. Nå går Trigger inn som partner i bedriften ved å investere totalt 2,5 millioner i kapital og kompetanse for å utvikle og realisere en merkevareplattform for No Isolation.
– Sosial isolasjon og ensomhet er ikke bare trist, det er direkte skadelig. Verden blir mer og mer fokusert på individet og personlig suksess, og det gjør at vi har mistet en del av de nære miljøene og storfamilien som før passet på hverandre. Nå vil vi jobbe for å gi de som er ufrivillig isolert de verktøyene de trenger for å kunne delta i på egne premisser. Vi starter med barn, men det er helt klart flere grupper som trenger hjelp. Jeg tror ikke det nødvendigvis er en robot som er løsningen for alle, men for barna virker det veldig riktig, sier Karen Dolva, CEO og gründer av No Isolation.
– No Isolation er ikke en klassisk produkt-oppstart, men en gründerbedrift med en stor ambisjon om å bryte ned sosial isolasjon for mennesker i alle livssituasjoner. Det er en utrolig viktig oppgave, og vi er svært glade for at vi kan bidra til å øke slagkraften til No Isolation og hjelpe dem med å bekjempe sosial isolasjon og gjennom det bygge opp en bedrift som skaper verdier for både samfunnet og eierne, sier Carlsen.

Leter etter gründere og selskaper som tør å tenke nytt

Trigger er nå på jakt etter flere konsepter som de kan styrke gjennom sin Akseleratorsatsing. Carlsen er tydelig på at både gründere og etablerte bedrifter med behov for å tenke nytt i en tid som vil bli preget av store endringer er spennende kandidater.
– Det finnes mange gründere og etablerte bedrifter som har gode ideer til nye produkter og tjenester, men et godt produkt er sjelden nok for å lykkes. Skal man vinne kampen i markedet må man drive innovasjon på merkevarenivå, slik at man ikke bare sitter igjen med et rasjonelt produkt, men også utvikler en emosjonell verdi som beviser hva man står for og hvorfor målgruppen får noe igjen for å velge akkurat din merkevare. Det handler kort sagt om posisjonering i en ny tid, og det er kompetanse vi kan tilby både gründere og etablerte bedrifter som trenger å tenke nytt, sier Carlsen
Powered by Labrador CMS