Arbeidsliv

Studenter må kunne jobbe selvstendig og i team hvis de skal bli aktuelle for norske virksomheter for tiden.

De viktigste ferdighetene for jobbsøkere

En fersk undersøkelse har kartlagt norske virksomheters tilfredshet med nyutdannede fra Universitetet i Oslo.

Publisert Sist oppdatert

Det er Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (Nifu) som har analysert tallene fra TNS Gallup i rapporten «Hvordan ser arbeidslivet på kandidater fra Universitetet i Oslo?» Undersøkelsen viser at at det er store forskjeller mellom hva som vektlegges av arbeidsgivere i offentlig og privat sektor.

Foto Universitetet i Oslo. (Foto: NTB Scanpix)

Undersøkelsen er utført blant virksomheter som allerede har ansatte med høyere utdanning og dekker en større del av offentlig sektor enn andre lignede undersøkelse, som for eksempel NHOs rundspørringer blant egne medlemsbedrifter.

Det første som slås fast er at de spurte virksomhetene har behov for kandidater med mastergrad også i fremtiden. Hele 53 prosent svarer at de i stor grad har behov for kompetanse på mastergradsnivå de neste fem årene.

Hvilke kvalifikasjoner vil arbeidsgiverne ha?

Når virksomhetene sist ansatte, var det formelt utdanningsnivå som ble vektlagt som viktigst. Mer overraskende er det kanskje at karakterer og erfaring utenfor arbeidslivet, som organisasjonsarbeid og praksis- og utenlandsopphold ble tilagt liten vekt blant arbeidsgiverne.

Offentlig sektor, og spesielt statlig sektor, legger mer vekt på formelt utdanningsnivå enn privat sektor. For faglig spisskompetanse er det omvendt, skriver forfatterne av rapporten. Karakterer og praksisopphold blir vektlagt tyngre i privat og statlig sektor enn i kommunal sektor. Kommunal virksomheter skiller seg ut ved å vektlegge arbeidserfaring høyere enn faglig spisskompetanse.

 

Nyutdannede på jobbmarkedet som er rå på å jobbe både i team og selvstendig, går en lys fremtid i møte. Henholdsvis 38 og 37 prosent vektla disse ferdighetene som viktigst. Lederegenskaper og fremmedspråk var det ikke så viktig med.

Men på dette området var det stor forskjell mellom små og store virksomheter. Større arbeidsgivere (med flere enn 1000 ansatte) vektla teamarbeid, lederegenskaper og nettverksbygging mye mer enn mindre virksomheter (færre enn 1000 ansatte), og de brydde seg mye mindre om analytiske ferdigheter, skriftlig formidlingsevne og evne til å tilegne seg ny kunnskap.

 
Powered by Labrador CMS