Arbeidsliv

Co-CEO i Salesforce Keith Block, Siemens-sjef Barbara Humpton, Workday-sjef Aneel Bhusri og Lisa Edwards.

Nøkkelen er å gi alle en sjanse til å vise hva de kan

– Man må være åpen for at talenter ikke nødvendigvis er å finne på tradisjonelle steder, sier administrerende direktør i industrigiganten Siemens, Barbara Humpton.

Publisert Sist oppdatert

SAN FRANCISCO: Ny teknologi har en enorm innflytelse på arbeidsmarkedet. Samtidig som noen jobber forsvinner, sliter andre med rekrutteringen.

En undersøkelse av Manpower Group viser at 58 prosent av bedriftene strever med å finne nok og riktig kompetanse i 2018. Mangel på talenter har ikke vært så høy siden 2006.

Under Dreamforce-konferansen i San Francisco diskuterte tre toppledere hvordan de tiltrekker seg nye talenter.

Siemens-sjef Barbara Humpton mente at nøkkelen var å gi alle en sjanse til å vise hva de kan.

– Talent er jevnt fordelt over hele verden. Folk har talenter og leter etter måter å bruke det på. Det virkelige problemet er hvem som har tilgang på jobbene. Hvem har muligheten til å nå ut til jobbene og ta den utdannelsen det er behov for, sa hun.

Et teknologisk skille

Alle de tre lederne var enige om at næringslivet må iverksette tiltak for å hindre at teknologi forhindrer enkelte fra å delta i arbeidslivet.

Administrerende direktør i Workday, Aneel Bhusri, fortalte om programmer som selskapet hans kjører for å hjelpe folk til å lære nye teknologiske ferdigheter slik at de har mulighet til å delta i arbeidsstyrken.

– Det må finnes et bra sted for alle. Hvis det bare fungerer for noen få, vil alt falle sammen. Det ser man i det politiske landskapet nå. I den kompliserte arbeidshverdagen vi nå lever i, er det en lederes oppgave å inkludere absolutt alle, sa han.

Bhusri fortsatte med å fortelle at teknologien gjennomsyrer alt vi gjør.

– Alle bedrifter i dag er teknologibedrifter. Digital transformasjon er noe alle er nødt til å ta stilling til fordi alle bedrifter kommer til å bli et teknologisk selskap, sa han.

Dette har konsekvenser for enhver karriereplan. Folk må lære seg å være fleksible og selskaper må oppmuntre til denne måten å tenke på.

– Først og fremst må man skape en kultur hvor ansatte vet at det er deres ansvar å lære seg nye ferdigheter. Bedriftsledere må også gi ansatte de verktøyene de trenger for å øke kompetansen. Det siste handler om å skape en trygg og tillitsbasert kultur som gjør det mulig å gjennomføre dette, sier Barbara Humpton.

Ikke tradisjonelle veier

Toppsjefene snakket også om å være åpne for å hente inn talenter som ikke nødvendigvis kommer fra tradisjonelle kanaler som høyere utdanning.

Selskapene deres har for eksempel programmer som hjelper militærveteraner med å delta i arbeidsstyrken. De ønsker også å bringe inn unge mennesker med ulike bakgrunner.

Humpton påpekte at eldre mennesker også har verdifull kunnskap å komme med, spesielt i en industriell sammenheng der mye av utstyret og anlegget kan ha vært på plass i flere tiår.

Når nye digitale teknologier blir montert på disse eldre elementene, finner Siemens verdi i å ha team med spredning i erfaring og alder.

– Kundene våre tjener på at vi har team bestående av folk fra forskjellige generasjoner. Jeg er ganske streng på at vi skal bygge team som benytter seg av langvarig erfaring i tillegg til ny og fersk kompetanse.

Fornye ferdigheter

Uansett hvilken alder folk er, må de være villige til å fortsette å friske opp ferdighetene sine, legger Bhusri til. Det handler ikke bare om å lære en ny ferdighet fordi den gamle jobben din har forsvunnet. I dag står ingenting stille, så du må jobbe med å holde de nye ferdighetene dine oppdaterte.

– Du må sørge for at du alltid er oppdatert. Alt du bør tenke på er at du ikke skal bli foreldet, sa Bhusri.

Dette betyr at folk hele tiden må se på verden med nye øyne.

– De to viktigste faktorene for å lykkes i dagens rekrutteringslandskap er nysgjerrighet og initiativ. Jeg bryr meg ikke om hvor gamle eller unge folk er, hvis de har nok nysgjerrighet og initiativ, kan de drive karrieren sin videre på virkelig spennende måter.

Toppsjefene var enige om at mulighetene som ny teknologi gir er større enn ulempene den bringer med seg. Men de understrekte at det må gjøres mer for å hindre at folk havner utenfor.

Det vil kreve tiltak fra myndighetene, så vel som fra næringslivet. De uttrykte også misnøye med at myndighetene ofte virker dysfunksjonelle i møte med dagens arbeidslivsutfordringer.

– Virksomheter burde se på seg selv som knutepunkt i de lokalsamfunnene de holder til i. Teknologi blir da ikke bare en katalysator for fornyelse, men også et verktøy for å hjelpe mennesker med å takle det.

Powered by Labrador CMS